Σε άσπρο-μαύρο

Οι παλιές αγάπες δεν ξεχνιούνται

Ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης θυμάται και γράφει για τη συνεργασία του με το Νίκο Μαμαγκάκη

Γράφει ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης

Στα τέλη Αύγουστου του 2008, γνώρισα για πρώτη φορά, διά ζώσης, τον σπουδαίο Έλληνα συνθέτη Νίκο Μαμαγκάκη. Ως κλασικός κιθαριστής, ασφαλώς και γνώριζα τον Μαμαγκάκη μέσα από την "Εκδρομή".

Στο Γυμνάσιο πρέπει να ήμουν όταν πρωτόπαιξα κομμάτια από το soundtrack. Στο Λύκειο αγόρασα το άλμπουμ, με τον Γεράσιμο Μηλιαρέση στο ρόλο του σολίστα και την Πόπη Αστεριάδη στο τραγούδι. Την ταινία την είδα κάποια χρόνια αργότερα στην ΕΡΤ. Τότε, η χρήση του διαδικτύου ήταν τρομερά περιορισμένη (αν όχι ανύπαρκτη) και ο όρος «γιουτιούμπ» δεν υπήρχε στο λεξιλόγιό μας.

Για να επιστρέψω, όμως, στην γνωριμία μου με τον μαέστρο, οφείλω να ομολογήσω ότι δεν έγινε τυχαία. Επί μήνες πίεζα τον στενό μου φίλο, Δημήτρη Βαρελόπουλο, ο οποίος συνεργαζόταν μαζί του, να του πει έναν καλό λόγο. Μεσημέρι ήταν. Είχα επιστρέψει από τις καλοκαιρινές διακοπές, βρισκόμουν στο σπίτι μου, τότε, στου Ζωγράφου, με την μετέπειτα σύζυγό μου και κάναμε μικροδουλειές. Χτύπησε το κινητό.

-Παρακαλώ;

-Νίκος Μαμαγκάκης…

Για να μην πολυλογώ, ο συνθέτης ζήτησε να βρεθούμε από κοντά άμεσα. «Ελάτε στο σπίτι μου, τώρα, αν μπορείτε!». Έκτοτε, ο μουσικός μου βίος άλλαξε για πάντα.

Η συνεργασία μας ξεκίνησε με εμένα να ηχογραφώ (κυρίως στο πολίτικο λαούτο, αλλά και σε μία δωδεκάχορδη κιθάρα ή άλλα λαουτοειδή) στο home studio του μαέστρου. Σύντομα, ωστόσο, ο ίδιος μου ζήτησε και να τραγουδάω, καθώς επίσης και να προσαρμόζω ακόρντα στα έργα του, βασιζόμενος σε full scores ορχήστρας που μού έδινε.

Θα έλεγα πως τα πέντε χρόνια δίπλα στον Μαμαγκάκη ήταν ένα δεύτερο πτυχίο, μια δεύτερη μουσική σπουδή. Μου αρέσει να λέω ότι «...σπούδασα στη Μαμαγκάκειο Μουσική Ακαδημία και, παράλληλα, πληρωνόμουν». Σήμερα, δέκα και πλέον χρόνια μετά το θάνατό του όσοι βρεθήκαμε (και παραμείναμε) κοντά του, συμφωνούμε ότι μάς επηρέασε καταλυτικά. Παρόλα αυτά, κανείς μας δεν δέχεται ότι «αποφοίτησε» από τη φανταστική μουσική του σχολή... Πως να το πει άλλωστε;

Προσωπικά θα του είμαι ευγνώμων διότι, εμμέσως, με βελτίωσε ως μουσικό εκτελεστή και τόνισε τη μουσική μου αυτοπεποίθηση.

Η πιο βασική του, όμως, προσφορά συνίστατο στην μετάγγιση της βαθιάς πίστης ότι η σχέση με τη μουσική οφείλει να είναι καθημερινή και ασταμάτητη. Ποτέ δεν σταμάτησε να γράφει. Μέχρι και την τελευταία μέρα, πριν μεταφερθεί στο "Ερρίκος Ντυνάν", τον Ιούλιο του 2013.

Κάποια στιγμή, το 2019, ο σκηνοθέτης Τάκης Σακελλαρίου μού έκανε την τιμή να με συμπεριλάβει στον «κλειστό κύκλο» που επρόκειτο να παρακολουθήσει το ντοκιμαντέρ του με τίτλο "Νίκος Μαμαγκάκης – Λόγος Τελευταίος". Βγαίνοντας από την αίθουσα βρισκόμουν σε σωματική και πνευματική ανησυχία. Το ζωντάνεμα του Μαμαγκάκη μέσα από τη μεγάλη οθόνη μού θύμισε ότι αυτός ο άνθρωπος βρέθηκε στον δρόμο μου, προκειμένου να μου διδάξει ότι κάθε μουσική μου δράση οφείλει να διέπεται από πάθος και ηλεκτρισμό...

    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Γιώργος Μαρίνος:«Ο καλλιτέχνης πρέπει να είναι αμφισβητίας και αναρχικός»

    Γράφει ο Γιάννης Φλέσσας Τον Οκτώβριο του 1983, με αφορμή την κυκλοφορία του δίσκου,...

    Συνέχεια

    H Ελένη Καραΐνδρου θυμάται...

    31 χρόνια μετά την εμβληματική συναυλία της Ελένης Καραΐνδρου στο Ηρώδειο (1988), στις 14...

    Συνέχεια

    Σταύρος Ξαρχάκος:«Με την μοναχική μου λειτουργία, διατηρώ την αλήθεια που έχω μέσα μου».

    Δεκέμβριος του 1985. Σταύρος Ξαρχάκος και Γιάννης Φλέσσας σε μία τετ α τετ συνέντευξη για λογαριασμό της...

    Συνέχεια

    Όταν ο Γιάννης Φλέσσας συνάντησε τον Μάνο Χατζιδάκι

    Ο Μάνος Χατζιδάκις πάντα είχε λόγο κοφτερό και οι συζητήσεις μαζί του ήταν απόλαυση. Όταν το Νοέμβριο του 1992 ...

    Συνέχεια

    Όταν ο Γιάννης Φλέσσας συνάντησε τον Οδυσσέα Ελύτη

    H 18η Μαρτίου είναι μέρα ανάμνησης του "Ποιητή του Αιγαίου", μιας που αυτή τη μέρα επέλεξε να...

    Συνέχεια

    Ο αθόρυβος και ταλαντούχος Σταύρος Ξαρχάκος

    Γράφει ο Γιάννης Φλέσσας Με τον Σταύρο Ξαρχάκο συνεργαστήκαμε...

    Συνέχεια

    Koυβεντιάζοντας με την εξόριστη Μελίνα στο Παρίσι

    Γράφει ο Γιάννης Φλέσσας Τον Φεβρουάριο του 1973 συνάντησα τη Μελίνα...

    Συνέχεια

    O Mπομπ Ντίλαν εξομολογείται στο Γιάννη Φλέσσα

    Ο Μπομπ Ντίλαν και ο συνεργάτης μας Γιάννης Φλέσσας τετ α τετ. Η συνέντευξη που ακολουθεί πραγματοποιήθηκε...

    Συνέχεια

    Οι 3 συνεντεύξεις με τη Τζόαν Μπαέζ

    Γράφει ο Γιάννης Φλέσσας Tη Τζόαν Μπαέζ τη συνάντησα 1η φορά στο Παρίσι το 1972 σε...

    Συνέχεια