Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»

Γράφει η Λένα Λουλούδη

«…Εάν δούμε την παράδοση μόνο σαν μουσειακό είδος, μένει να μπούμε σε βιτρίνες και σε ναφθαλίνη…» επισημαίνει ο Γιώργος Λιάρος, Καλλιτεχνικός Υπεύθυνος της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας Έκφρασης & Πολιτισμού (Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π.), με αφορμή την παράσταση «Γκρίζος Έρωτας», η οποία, μετά από 2 χρόνια προετοιμασίας, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης στις 4,5 & 6 Μαϊου 2019.
Σε μια συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στο "Mουσικόγραμμα", μας συστήνει την Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π. και το σπουδαίο έργο της, ενώ παράλληλα μας δίνει μια εικόνα της σημαντικής αυτής παράστασης που έγινε sold out μέσα σε 5 ημέρες!!!

Τι θα δούμε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις 4, 5 και 6 Μαΐου;

Θα δούμε την προσπάθεια συνύπαρξης 60 χορευτών, που εκφράζονται μέσα από τον παραδοσιακό χορό, και 9 μουσικών. Είναι μια παράσταση, η οποία προετοιμάζεται κοντά στα 2 χρόνια και για τις ανάγκες της ταξιδέψαμε σε διάφορα μέρη ανά την Ελλάδα. Άνθρωποι καθημερινοί μάς ομολόγησαν τα ανομολόγητα που έκρυβε ο καθένας τους και έτσι εμείς οδηγηθήκαμε στη δημιουργία του σεναρίου. Πρόκειται για την αλήθεια της ζωής, καταπιεσμένα συναισθήματα που επιβιώνουν στο υποσυνείδητο και τον έρωτα εκείνον που σε ακολουθεί και σε στοιχειώνει σε κάθε επόμενό σου βήμα. Έτσι βλέπουμε ότι το χθες με το τώρα δεν απέχουν πολύ. Ο καθένας από αυτούς είχε κάτι διαφορετικό να μας πει, έναν άλλο δικό του πόθο. Και έτσι ιστορία με την ιστορία οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα πως ο έρωτας είναι «ΓΚΡΙΖΟΣ».

Γιατί ο έρωτας είναι... γκρίζος;

«ΓΚΡΙΖΟΣ ΕΡΩΤΑΣ», γιατί είναι ο έρωτας εκείνος που σε ανεβάζει στο λευκό, αλλά ταυτόχρονα σε ρίχνει στο μαύρο. Είναι εκείνος ο έρωτας που δεν έζησες ποτέ ή εκείνος που έζησες για λίγο και δεν τον χόρτασες. Είναι ο έρωτας που έχεις απωθημένο και φοβήθηκες να ομολογήσεις. Είναι αυτός ο έρωτας που πάντα θα σου φέρνει ένα δάκρυ αλλά ταυτόχρονα και ένα χαμόγελο. Είναι ο έρωτας της χαρμολύπης... γι' αυτό είναι γκρίζος.

Σε ποιους απευθύνεται η συγκεκριμένη παράσταση;

Θα μπορούσαμε να πούμε «σε όλους εκείνους που αγαπούν τον παραδοσιακό χορό και τη μουσική». Δεν είναι αυτή όμως η απάντηση. Ο «ΓΚΡΙΖΟΣ ΕΡΩΤΑΣ» απευθύνεται σε εκείνους που έχουν ζήσει τον έρωτα, έστω για μια φορά και σε εκείνους που ζήσανε το ανεκπλήρωτο. Και ποιος δεν έχει ζήσει κάτι από αυτά;

Κρίνοντας από το trailer της παράστασης, προσεγγίζετε την παράδοση με μια σύγχρονη αισθητική... Τι σημαίνει παράδοση για εσάς και πώς επιτυγχάνετε αυτό το πάντρεμα;

Η λέξη «παράδοση» και πόσο μάλλον η φράση «παραδοσιακός χορός» μπορεί να ακούγονται παρωχημένες ή και κλισέ για τον μέσο όρο της κοινωνίας. Όμως θα δούμε ότι εκεί κρύβονται μεγάλες αλήθειες και λίγοι το καταλαβαίνουν αυτό. Η παράδοση και ο χορός είναι ένα κομμάτι της ολότητας του ανθρώπου. Σε αυτό λοιπόν προσπαθούμε να δώσουμε μια σύγχρονη ματιά ή αισθητική, ώστε να υπάρχει η ελπίδα να αγαπηθεί από όλο και περισσότερους ή από μάζες που αγαπούν την τέχνη γενικότερα. Εάν δούμε την παράδοση μόνο σαν μουσειακό είδος, μένει να μπούμε σε βιτρίνες και σε ναφθαλίνη.

Πότε και με ποιο στόχο δημιουργήθηκε η Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π;

Η Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π. δημιουργήθηκε το 2009, με στόχο τη συλλογική δημιουργικότητα. Πιστεύουμε στα όνειρα, στη δημιουργία και έτσι, μέσα από το εργαστήρι παραδοσιακών χορών, βρίσκουμε αυτό που μας ενώνει και ταξιδεύουμε, νοητά και αληθινά. Καθετί νέο για εμάς είναι μια φρέσκια ανάσα.

Πόσα ενεργά μέλη αριθμεί και πόσα από αυτά χορεύουν στις παραστάσεις σας;

Η Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π. αριθμεί 160 χορευτικά μέλη. Κάθε παράσταση έχει τις δικές της ανάγκες. Με αυτό το δεδομένο τα άτομα που παίρνουν μέρος προσαρμόζονται και αριθμητικά στις ανάγκες αυτής.

Μπορούμε να ανακαλύψουμε την παράδοσή μας μέσα από τον χορό;

Παράδοση είναι οι πληροφορίες που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά!

Την παράδοση τη διαμορφώνει ο απλός λαός ανάλογα με το πνευματικό και πολιτιστικό του επίπεδο. Ο χορός είναι ένα άυλο πολιτιστικό αγαθό, το οποίο έχει διαμορφωθεί από τον απλό λαό ως μέσο εκδήλωσης συναισθημάτων (χαράς, πόνου κτλ). Οπότε, όχι μόνο μπορούμε να ανακαλύψουμε την παράδοση μέσα από τον χορό, αλλά να τη βιώσουμε σύψυχα.

Τι ρόλο παίζει ο παραδοσιακός χορός στη διατήρηση της συλλογικής ταυτότητας ενός λαού;

Για εμένα ο παραδοσιακός χορός, όπως όλα τα είδη χορού, έχει έντονη κινησιολογία, έχει τη δύναμη έκφρασης συναισθημάτων. Η ταυτότητα, η προσωπικότητα, η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται εκεί. Σήμερα ζούμε σε μια εποχή που όλα μοιάζουν μεταξύ τους. Ο τρόπος που ντυνόμαστε, που τρώμε, ακόμη και ο τρόπος που μιλάμε. Όμως εάν κάποιος χορέψει, μόνο από την τοποθέτηση του σώματος και τον χορό του, μπορούμε να τον ξεχωρίσουμε και να καταλάβουμε ακόμη και την καταγωγή του. Άρα αυτή τη στιγμή ο χορός είναι όχι μόνο η ταυτότητα, αλλά και η προσωποποίηση μιας κοινωνίας και ενός λαού μέσα από την κίνηση.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π; Ο «Γκρίζος Έρωτας» θα ταξιδέψει και σε άλλες πόλεις;

Σχέδια έχουμε πάρα πολλά. Τα πιο πολλά μακροπρόθεσμα. Είμαστε υπέρ των αργών και σταθερών βημάτων. Υπάρχει η ιδέα ο «ΓΚΡΙΖΟΣ ΕΡΩΤΑΣ» να ταξιδέψει στη Θεσσαλονίκη, αλλά είναι κάτι που θα το δούμε αμέσως μετά τις εμφανίσεις μας στην Αθήνα.

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»
    Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»
    Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»
    Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Kώστας Άγας: «Με τη δουλειά και την προσπάθεια γίνεσαι καλύτερος»

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Συνάντησα τον Κώστα Άγα, με την υπόσχεση ότι θα ανοίξει τα χαρτιά...

    Συνέχεια

    Τάσος Γκρους: «Τα όνειρά μου πραγματοποιήθηκαν και έχω ακόμα τη δυνατότητα να κάνω κι άλλα»

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Ο Τάσος Γκρους είναι ένας άνθρωπος που έχει πειραματιστεί...

    Συνέχεια

    Eύα Φάμπα: «Στο ΡΟΔΟ ΜΟΥ ΚΟΚΚΙΝΟ τα τραγούδια εστιάζουν στον άνθρωπο»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Η κυκλοφορία της νέας ολοκληρωμένης δουλειάς μιας προσωπικότητας της ελληνικής μουσικής,...

    Συνέχεια

    Μιχάλης Παπαπέτρου: «Η τέχνη πάντα συνομιλούσε με την ιστορία και την κοινωνία»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι μαέστρος, πιανίστας και ενορχηστρωτής...

    Συνέχεια

    Aναστασία Έδεν: «Έχω δει να ασκείται λεκτική, ψυχολογική και σωματική βία και στο χώρο της μουσικής!»

    Γράφει η Λένα Λουλούδη Για το πρόσφατο περιστατικό με τον Στάθη Παναγιωτόπουλο, η ερμηνεύτρια ...

    Συνέχεια

    Δημήτρης Κτιστάκης: «Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα, διαπίστωσα τη δίψα των μαθητών και των φοιτητών για μουσική»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Επιστρέφοντας στην Ελλάδα ύστερα από την πολύχρονη παραμονή του στη Γερμανία,...

    Συνέχεια

    Γιάννης Σκαρής: «Για να μπορέσεις να υπηρετήσεις το μπουζούκι, πρέπει να του δώσεις την ψυχή σου»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου «Οι καιροί είναι δύσκολοι φίλε κι αδερφέ μου. Μην τα παρατάς...

    Συνέχεια

    Aγγέλω Σφέτσου: «Δεν υπάρχει τραγούδι χωρίς στίχο και στίχος χωρίς μουσική»

    Γράφει η Λένα Λουλούδη Κάποτε ο Γιάννης Σπανός την χειροφίλησε, όταν την πέτυχε στο καμαρίνι να...

    Συνέχεια

    Στάθης Άννινος: «Ο δημιουργικός μου εαυτός αντιστέκεται»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Με τη δουλειά του πιανίστα και συνθέτη Στάθη Άνιννου είχαμε ασχοληθεί και...

    Συνέχεια

    Αλεξανδρος Τζεφεράκος: «Η Δημοτική Ραδιοφωνία του πρώτου λιμανιού της Ευρώπης αξίζει και μπορεί τα καλύτερα!»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι γιατρός, γέννημα θρέμμα Πειραιώτης, με το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου του, μονίμως συντονισμένο...

    Συνέχεια