Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Ρούλα Τσέρνου: «Για να αγγίξεις την παραδοσιακή μουσική, χρειάζεται βίωμα, σκληρή δουλειά και ανοιγμένα αυτιά»

Γράφει η Ιλένια Χρίστου

Αν και χρόνια στο χώρο κυρίως του πολυφωνικού τραγουδιού και της παραδοσιακής μουσικής, παρά το νεαρό της ηλικίας της, η Ρούλα Τσέρνου συστήθηκε πρόσφατα στο ευρύ κοινό με το τραγούδι «Και αν για τον έρωτα μιλώ», σε μουσική Γιώργου Λιάρου και στίχους Σάββα Τσαλίκη, κερδίζοντας τις εντυπώσεις! Φαίνεται ότι ο καινούργιος κύκλος που ανοίγει στην καλλιτεχνική της πορεία ξεκινά με τις καλύτερες προδιαγραφές!

Αν και μικρή σε ηλικία, έχεις αναπτύξει αρκετά χρόνια τώρα έντονη καλλιτεχνική δράση και μέσα από το φωνητικό σύνολο «Πλειάδες», αλλά και μέσα από το “Markab Trio”. Ποια ήταν τα κομβικά σημεία της πορείας σου μέχρι σήμερα;

Η φοίτησή μου στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης καθώς και στο ωδείο ''Μουσικό Κολλέγιο'' και μετέπειτα στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, όπου σπούδασα κλασσικό βιολί, ήταν μία πολυετής εμπειρία η οποία με έφερε σε επαφή με σπουδαίους μουσικούς που είχα δασκάλους. Δεν μπορώ να μην αναφέρω τη μουσικοθεατρική ομάδα ''Μουσικό Πολύτροπο'' του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, στην οποία υπήρξα μέλος 7 χρόνια και είχα την πρώτη μου επαφή με την παραδοσιακή μουσική.

Έπειτα οι ''Πλειάδες'', μεγάλο σχολείο και μεγάλη εμπειρία για 'μένα και στην πολυφωνία, αλλά και στο performance. Δε θα ξεχάσω ποτέ τη συνεργασία μου με τους ''Encardia'' ως ''Πλειάδα''. Είναι εξαιρετικοί μουσικοί.

Συνεχίζοντας, η ίδρυση του ''Markab Trio'' και η κοινή μας πορεία με το Στέφανο Σεκέρογλου και Γιάννη Καρακαλπακίδη ήταν μια συγκυρία φρέσκια και εκρηκτική. Ανυπομονώ να ξαναδουλέψω με τα παιδιά.

Τελειώνοντας, κομβικό σημείο υπήρξε η συνεργασία μου με το ''Μονόκυκλο'' και τη Μαριάνθη Μότα. Με τη Μαριάνθη και με άλλους δύο υπέροχους συνεργάτες τον Οκτώβριο του 2019 στη Θεσσαλονίκη ανεβάσαμε μία πανέμορφη performance , το ''Άτρεπτο'', στην οποία είχα επιμεληθεί τη μουσική, εκτός των άλλων. Μια παράσταση που αγαπήθηκε πολύ και που αποτελεί σπουδαία στιγμή για 'μένα. Ελπίζω, μόλις ανοίξουν τα πράγματα, να ταξιδέψει σε πολλά μέρη η αυτή η δουλειά.

Υπήρξαν μουσικές επιρροές μέσα από την οικογένειά σου;

Έχω δύο γονείς που είναι καλλιτέχνες και δεν το ξέρουν! Έχουν καλό χιούμορ, ακριβή αισθητική και αγάπη προς τη μουσική, το θέατρο και γενικότερα την έκφραση της αλήθειας. Από όταν ήμασταν σε μικρή ηλικία εγώ με την αδερφή μου, θέλησαν να μας εμφυσήσουν ένα ενδιαφέρον προς τις τέχνες, χωρίς εμμονές και βούρδουλα. Έτσι κι έγινε! Ωστόσο, πρέπει να πω ότι η οικογένεια του πατέρα μου ήταν μια μουσική οικογένεια. Με παππού βιολιστή, πατέρα μπουζουκίστα, αδέρφια ''multi instrumentalist''... κατά μία έννοια η μουσική υπήρχε στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα.

Έχεις ασχοληθεί χρόνια με το πολυφωνικό τραγούδι, που αποτελεί σημαντικό στοιχείο της πολιτισμικής μας ταυτότητας. Είναι κάτι με το οποίο θα ήθελες να ασχοληθείς και στο μέλλον ή πιστεύεις ότι αυτός ο κύκλος έκλεισε για 'σένα;

Η πολυφωνία είναι μεγάλη αγάπη. Πολύ συχνά την αναζητώ στα πρότζεκτ που φτιάχνω, στα πράγματα που οραματίζομαι. Η συνήχηση είναι κάτι που θα με απασχολεί πάντα. Σαφέστατα, με το τελείωμα της συνεργασίας μου με το γυναικείο φωνητικό σύνολο ''Πλειάδες'' στο οποίο ήμουν μέλος 10 χρόνια, έκλεισε ένας τεράστιος κύκλος. Ωστόσο, η πολυφωνία πάντα θα είναι παρούσα με όποιον τρόπο.

Μέσα από τον πειραματισμό στη μουσική έκφραση, πιστεύεις ότι είναι πιο εύκολο οι νέοι να γνωρίσουν και να προσεγγίσουν την παραδοσιακή μουσική;

Το να προσεγγίσεις την παραδοσιακή μουσική δεν είναι εύκολο. Είναι ένας κόσμος που, για να αγγίξεις τις υφές του, χρειάζεται βίωμα, σκληρή δουλειά και ανοιγμένα αυτιά. Συνεπώς, δε θα έλεγα ότι ο πειραματισμός είναι το μέσον.

Έχεις συνεργαστεί με σπουδαίους καλλιτέχνες. Υπήρξαν κάποιοι που έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στις μετέπειτα αποφάσεις σου σε σχέση με την καλλιτεχνική σου διαδρομή;

Είμαι ευγνώμων. Κανονικά θα έπρεπε να γράφω μέχρι αύριο! Θα αναφερθώ σε αυτούς που με έκαναν να συγκινηθώ και να σκεφτώ τη μουσική έκφραση με πειθαρχία και απλότητα.

Η Αγγελική Κρίσιλα ήταν η μαέστρος της Χορωδίας Θεσσαλονίκης, στην οποία δούλευα ως χορωδός 3 χρόνια. Επίσης, η ίδια ήταν δασκάλα μου στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Η Αγγελική ήταν ο λόγος που αγάπησα το τραγούδι και τη φωνή μου, καθώς και τις τριβές των φωνών που κινούνται παράλληλα.

Αργότερα, μπαίνοντας στα μονοπάτια της πολυφωνίας της βαλκανικής παράδοσης, η οποία με συγκινεί βαθειά, συναντήθηκα με τη Μάρθα Μαυροειδή, η οποία είναι και θα είναι για 'μένα πηγή έμπνευσης.

Ο διεθνούς φήμης κοντραμπασίστας Απόστολος Σιδέρης, που η συνεργασία μου μαζί του άνθισε μέσα στην καραντίνα και ήταν ευχής έργον. Τέλος, οι ''Encardia'', των οποίων ο ήχος είναι κάτι που κουβαλώ μέσα μου, ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης και πολλοί πολλοί άλλοι...

Ας γυρίσουμε όμως στο τώρα… Μίλησέ μας για το καινούργιο σου τραγούδι «Και αν για τον έρωτα μιλώ».

Το τραγούδι αυτό αναφέρεται στον έρωτα και τις γωνίες του. Γράφτηκε από τον Σάββα Τσαλίκη (στίχοι) και τον Γιώργο Λιάρο (μουσική). Την ενορχήστρωση επιμελήθηκε ο Θωμάς Κωνσταντίνου. Είναι ένα τραγούδι που έχει μία εσωτερική δύναμη. Μία μελωδία που κάνει κύκλους γύρω από μία μουσική φράση. Όπως ακριβώς συμβαίνει και στον έρωτα που είναι σα να βρίσκεσαι μέσα σε ένα ροδάνι που σε πάει και σε φέρνει γύρω από μία ιστορία...γύρω από ένα πρόσωπο. Είναι το πρώτο τραγούδι που μου έδωσε ο Γιώργος Λιάρος να τραγουδήσω και είμαι ιδιαίτερα συγκινημένη που ταξιδεύει και ως τώρα έχει λάβει πολύ καλές κριτικές.

Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σου με τον Γιώργο Λιάρο;

Το Φθινόπωρο του 2018 ο Γιώργος Λιάρος με ανακάλυψε μέσω κοινών μας συνεργατών και μου έκανε πρόταση να τραγουδήσω στην παράσταση ''Γκρίζος Έρωτας'' που ετοίμαζε εκείνη την περίοδο. Η παράσταση ανέβηκε το Μάιο του 2019 στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" και έλαβε διθυραμβικές κριτικές. Εκεί συνεργαστήκαμε πρώτη φορά. Πήγε καλά, ταιριάξαμε και συνεχίζουμε την καλλιτεχνική μας επαφή με ωραίες ιδέες για το μέλλον.

Τα τελευταία χρόνια ασχολείσαι και με μαθήματα φωνητικής. Ως δασκάλα φωνητικής, πιστεύεις ότι εξελίσσεις και τα δικά σου όρια μέσα από αυτή τη διαδικασία;

Σίγουρα εξελίσσεται κανείς μέσα από τη διδασκαλία. Το βλέπω και από τα υπόλοιπα πράγματα που διδάσκω πάνω στη μουσική. Βέβαια, η φωνή δεν έχει όρια. Πάντα μπορεί να σε εκπλήξει η εξέλιξή της, οι δυνατότητές της μέσα στις πολλές εκφάνσεις της καθημερινότητας και της στιγμής. Σαφέστατα εξελίσσω και τα δικά μου όρια. Πάνω στη φωνή μάς θεωρώ όλους μαθητές. Αγαπώ αυτή τη δουλειά!

Κυκλοφορείς ένα καινούργιο τραγούδι μέσα σε μια πολύ δύσκολη συνθήκη. Αυτό σου έδωσε δύναμη να κοιτάξεις με μεγαλύτερη αισιοδοξία το αύριο;

Ήταν μία δροσερή στιγμή μέσα στο καζάνι που βράζει. Πάντα σου δίνει δύναμη το να κάνεις κάτι που αγαπάς, όσο και αν ακούγεται τετριμμένο. Συνεπώς, ναι! Αντλώ πάντα αισιοδοξία, κάθε φορά που βλέπω καινούργιες δουλειές και δικές μου και φίλων/συναδέλφων μου. Αισιοδοξώ σύντομα να παίζουμε σε σκηνές και να γεμίζουμε τα θέατρα.

Επόμενα βήματα, λοιπόν … Ποιος είναι ο νέος στόχος σου; Τι να περιμένουμε;

Μου αρέσει αυτή η ερώτηση, με ενεργοποιεί. Αν και όλα λόγω της κατάστασης στον καλλιτεχνικό χώρο είναι παγωμένα, συνεχίζουμε να κοιτάμε με πυγμή. Οπότε, αισιοδοξώ να ολοκληρωθεί το βίντεο που φτιάχνουμε με τους συνεργάτες μου, το οποίο θα ντύσει ένα πανέμορφο τραγούδι που θέλω να κυκλοφορήσει μέσα στον Μάρτιο. Είναι ένα τραγούδι δημοτικό και πολύ ατμοσφαιρικό από την περιοχή των Σερρών και λέγεται ''Φεγγάρι μου''. Έχω την τύχη να παίζει μαζί μου βιολί σε αυτό το κομμάτι ο Γιάννης Πούλιος, κορυφαίος παραδοσιακός βιολονίστας. Οπότε ανυπομονώ γι' αυτή τη δουλειά. Έπειτα, περιμένω να ανοίξουν οι μετακινήσεις και να μπορέσω να συναντηθώ με καλούς μου συνεργάτες από την Αθήνα, με τους οποίους θέλω να τρέξω κάποια πρότζεκτ. Σε ένα δεύτερο χρόνο, θέλω να οργανώσω την πραγματοποίηση ενός προσωπικού μου δίσκου. Για να δούμε...

Kαλή επιτυχία, σου εύχομαι σε όλα!

Ευχαριστώ πολύ!

«Και αν για τον έρωτα μιλώ»

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Ρούλα Τσέρνου: «Για να αγγίξεις την παραδοσιακή μουσική, χρειάζεται βίωμα, σκληρή δουλειά και ανοιγμένα αυτιά»
    Ρούλα Τσέρνου: «Για να αγγίξεις την παραδοσιακή μουσική, χρειάζεται βίωμα, σκληρή δουλειά και ανοιγμένα αυτιά»
    Ρούλα Τσέρνου: «Για να αγγίξεις την παραδοσιακή μουσική, χρειάζεται βίωμα, σκληρή δουλειά και ανοιγμένα αυτιά»
    Ρούλα Τσέρνου: «Για να αγγίξεις την παραδοσιακή μουσική, χρειάζεται βίωμα, σκληρή δουλειά και ανοιγμένα αυτιά»
    Ρούλα Τσέρνου: «Για να αγγίξεις την παραδοσιακή μουσική, χρειάζεται βίωμα, σκληρή δουλειά και ανοιγμένα αυτιά»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Η Γεωργία Bεληβασάκη και ο Luis Borda στο «Μουσικόγραμμα»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Με τη Γεωργία Βεληβασάκη γνωριστήκαμε σε καλλιτεχνικό και ανθρώπινο...

    Συνέχεια

    Θανάσης Συλιβός: «Σκοπός είναι να διατηρείς την ταυτότητά σου και να μην προδίδεις το κοινό που σε ακολουθεί»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Φωτογραφίες: Ευαγγελία Θωμάκου "Θα πάμε...

    Συνέχεια

    Βασίλης Ξενόπουλος: «Δεν μου αρέσει να βάζω ταμπέλες. Nιώθω το ίδιο οικεία, όταν παίζω ethnic, latin, soul και funk μουσική»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Το να είσαι Έλληνας, γεννημένος στην Αθήνα, να κάνεις έναρξη διεθνούς καριέρας στα 19 σου,...

    Συνέχεια

    Nικόλας Ευαντινός:«Οι ΦΕΡ' ΤΟ ΦΟΚΟ αντιστέκονται στην ανασφάλεια και στην αβεβαιότητα για το αύριο»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Η σκέψη που έκανα, ακούγοντας για πρώτη φορά (μόλις πριν από λίγους μήνες) το μουσικό σχήμα...

    Συνέχεια

    Κώστας Λεμονίδης:«Στην Ελλάδα υπάρχει κοινό για όλα τα είδη μουσικής»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Στροφή στην instrumental μουσική κάνει ο Κώστας Λεμονίδης με την πέμπτη...

    Συνέχεια

    Kλεονίκη Δεμίρη: «Το ταλέντο και το πόσο έχεις δουλέψει είναι η... μαγική συνταγή για την επαφή με τον κόσμο»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου «Mε το ίδιο πάθος που απολαμβάνω ένα βαλς, όταν περπατάω στο έρημο κέντρο...

    Συνέχεια

    Η Σεμίνα Διγενή #μένει σπίτι# και δεν αναστέλλει (με τίποτα) τη δράση της!

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Πάντα η Σεμίνα Διγενή μού έδινε την εντύπωση ότι δημιουργεί με αίσθημα του...

    Συνέχεια

    Αλέξανδρος Kαψοκαβάδης: «Μου αρέσει να δημιουργώ και να γράφω μουσική διαρκώς»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου «…Όλα τα κινητήρια πρότυπά μου ήταν καλλιτέχνες που χρησιμοποίησαν...

    Συνέχεια

    Η Πένυ Ξενάκη #μένει σπίτι#, γιατί πρέπει να ξεπεράσουμε τα δύσκολα και να βγούμε νικητές

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Η Πένυ Ξενάκη είναι μια ερμηνεύτρια που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις!...

    Συνέχεια

    O Κώστας Λειβαδάς #μένει σπίτι# και συνιστά να κρατήσουμε ζωντανά τη φλόγα και το πείσμα!

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Το ότι ο Κώστας Λειβαδάς κάθεται καθημερινά στο πιάνο του και συνθέτει με...

    Συνέχεια