Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Σπύρος Κλείσσας: «H jazz γλώσσα επιτρέπει μία καινούργια ανάγνωση του έργου του Μίμη Πλέσσα»

Γράφει η Ιλένια Χρίστου

Ο Σπύρος Κλείσσας είναι ένας ερμηνευτής με αξιοσημείωτη πορεία στη μουσική, που έχει καταφέρει να ξεχωρίσει μέσα από σημαντικές συνεργασίες και μοναδικές ερμηνείες. Απόφοιτος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ, αλλά με βαθειά αγάπη για τη μουσική, έχει σπουδάσει βιολί και μονωδία, ενώ έχει συνεργαστεί με κορυφαίους συνθέτες, όπως τον Γιάννη Σπανό, τον Γιώργο Χατζηνάσιο και την Ευανθία Ρεμπούτσικα.

Ωστόσο, το όνομά του συνδέεται άρρηκτα με τον σπουδαίο Μίμη Πλέσσα, με τον οποίο συνεργάστηκε για περισσότερο από δύο δεκαετίες, αποτελώντας σημείο αναφοράς στη μουσική του πορεία.

Πάντα μιλά με μεγάλο σεβασμό για τον σπουδαίο συνθέτη, αναγνωρίζοντας όχι μόνο το τεράστιο μουσικό του έργο, αλλά και την καθοδήγηση που του προσέφερε σε προσωπικό και καλλιτεχνικό επίπεδο. Μαζί ταξίδεψαν σε κορυφαίους συναυλιακούς χώρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αποκτώντας μοναδικές μουσικές εμπειρίες.

Το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ο Κλείσσας, με σεμνότητα και βαθειά αφοσίωση, επιστρέφει με τη συναυλία «Μίμης Πλέσσας - Jazz to the Basics», όπου συναντά το Georgios Tsolis Trio, για να παρουσιάσουν μαζί αγαπημένες συνθέσεις του σπουδαίου δημιουργού μέσα από μια σύγχρονη jazz ματιά - καθώς ο Πλέσσας ήταν γνωστός για την αγάπη του για την jazz - προσφέροντας στο κοινό μια νέα οπτική στο πλούσιο ρεπερτόριό του.

Ο τίτλος της συναυλίας «Μίμης Πλέσσας - Jazz to the Basics» αποτίει φόρο τιμής στον σπουδαίο συνθέτη. Τι σημαίνει για εσάς αυτός ο τίτλος και πώς αντανακλά την ουσία του έργου του Μίμη Πλέσσα μέσα από τη jazz;

Πριν από 25 περίπου χρόνια είχα την τύχη να γνωρίσω έναν άνθρωπο που η αναπνοή του ανάβλυζε μουσική. Ο Μίμης Πλέσσας είναι ένας συνθέτης που ξεκίνησε τη διαδρομή του μέσα στο χώρο της Jazz. Ο αυτοσχεδιασμός, η ελευθερία και η φαντασία στη δημιουργία είναι στοιχεία που διατρέχουν τη μουσική του, σε όλα τα ιδιώματα που ανέπτυξε. Η βάση, όμως, της μουσικής του σκέψης και η πηγή της έμπνευσής του έχουν την αφετηρία τους στην αγάπη του για τη Jazz μουσική και τη γλώσσα της. Η συναυλία αυτή στοχεύει να φωτίσει αυτό το κομμάτι της μουσικής του Μίμη Πλέσσα, που ήταν για τον ίδιο, ίσως, το πιο αγαπητό.

Η σταθερή σας συνεργασία με τον Μίμη Πλέσσα διήρκεσε πάνω από δύο δεκαετίες. Πώς σας διαμόρφωσε καλλιτεχνικά;

Η μεγάλη μου τύχη ήταν ότι η γνωριμία μου με τον Μίμη Πλέσσα έγινε σε μία στιγμή που διαμορφωνόμουν καλλιτεχνικά, στη μουσική. Η γενναιοδωρία του στη σκηνή και η απέχθειά του στον στείρο μουσικό ακαδημαϊσμό λειτούργησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ως αισθητική πυξίδα, που αποσκοπούσε στην απελευθέρωση από συμβάσεις και πρότυπα. Η εμπιστοσύνη που μου έδειξε, από την πρώτη στιγμή της γνωριμίας μας, όταν με διάλεξε μέσα από μία χορωδία, για να τραγουδήσω για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής, με γέμισε με σιγουριά. Αυτή η εμπιστοσύνη του, που μου επέτρεψε απόλυτη ερμηνευτική ελευθερία, με ακολουθεί μέχρι σήμερα.

Για εσάς η jazz είναι ένα νέο κεφάλαιο. Τι σας ώθησε να εξερευνήσετε αυτό το μουσικό είδος και πώς νιώθετε που ερμηνεύετε jazz διασκευές του έργου του Μίμη Πλέσσα;

Η Jazz έχει υπάρξει για 'μένα ένα μουσικό απωθημένο, το οποίο κατά καιρούς έβρισκε διέξοδο με τραγούδια που εντάσσονταν στο πρόγραμμα των μουσικών μου εμφανίσεων, αλλά ποτέ ως κυρίαρχος και κεντρικός άξονας του προγράμματος. Η συναυλία μας θα περιλαμβάνει τόσο συνθέσεις που ο χαρακτήρας τους συνδιαλεγόταν εξαρχής με την jazz, όσο και διασκευές σε τραγούδια που η αρχική τους εκτέλεση χαρακτηρίζεται από διαφορετικές μουσικές αναφορές. Η jazz γλώσσα είναι για 'μένα ένα μέσο που επιτρέπει μία καινούργια ανάγνωση του μουσικού υλικού του Μίμη Πλέσσα, απαλλαγμένο από φραγμούς και εμμονές.

Μέσα από αυτό το ταξίδι, έχετε ανακαλύψει νέες πτυχές της μουσικής σας ταυτότητας;

Μέσα από αυτό το ταξίδι έχει ενισχυθεί η πεποίθησή μου ότι στη μουσική δεν πρέπει να εγκλωβιζόμαστε σε προϋπάρχουσες ταυτότητες και ευκολίες. Ο πειραματισμός και η αναζήτηση του καινούργιου πρέπει να μας κρατούν σε εγρήγορση και να αναζωογονούν την εκφραστική μας γλώσσα.

Πρόσφατα εμφανιστήκατε με το "Georgios Tsolis Trio" στο Black Box Vocal Jazz Festival. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία και τι κρατάτε από τη συμμετοχή σας στο Φεστιβάλ αυτό;

Η συνεργασία αυτή προέκυψε μετά από πρόταση του εμπνευστή του Vocal Jazz Festival, Θοδωρή Μπαφαλούκα και ύστερα από την πρώτη επικοινωνία και πρόβα με τον Γεώργιο Τσώλη, μας κινητοποίησε, προκειμένου να σχεδιάσουμε την περαιτέρω μουσική μας συνύπαρξη. Από τη συμμετοχή στο Φεστιβάλ, κρατάω την ανταπόκριση του κόσμου και τις στιγμές που νιώσαμε να γινόμαστε ένα με το ρυθμό και τη μελωδία.

Το "Georgios Tsolis Trio" έχει μια διεθνή εμπειρία στην jazz. Πώς είναι να μοιράζεστε τη σκηνή με μουσικούς που έχουν ζήσει την jazz τόσο βαθειά, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό;

Είναι μεγάλη ευτυχία και ανεκτίμητο σχολείο να συνεργάζομαι με ένα σχήμα jazz με διεθνή παρουσία και αστείρευτες δυνατότητες. Η ομορφιά της μουσικής βρίσκεται στον αέναο πειραματισμό, την ερμηνευτική αναζήτηση και την επικοινωνία μουσικών με διαφορετικές καταβολές, εμπειρίες και αισθητική. Η συνισταμένη όλων αυτών των στοιχείων καθορίζει την επιτυχία μίας μουσικής πρότασης και την δύναμή της στην επικοινωνία με το κοινό.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτή η μουσική συνύπαρξη προσθέτει νέα διάσταση στην ερμηνεία σας;

Κάθε μουσική συνεργασία προσφέρει την ευκαιρία για έρευνα που στη συνέχεια εμπλουτίζει τη μουσική γλώσσα που χρησιμοποιώ για την ερμηνεία των τραγουδιών. Η επικοινωνία με τον κόσμο της jazz μού έδωσε τη δυνατότητα να εντάξω στοιχεία από τη μεγάλη παράδοση της vocal jazz και τους μεγάλους ερμηνευτές της.

Η συναυλία συνδυάζει το παλιό με το νέο μέσα από τις ενορχηστρώσεις του Γεώργιου Τσώλη. Πώς είναι να ακούτε αγαπημένα κομμάτια με μια σύγχρονη οπτική;

Ο Γεώργιος Τσώλης, εκτός από ταλαντούχος μουσικός και δεξιοτέχνης πιανίστας, έχει να παρουσιάσει εξαιρετικό συνθετικό και ενορχηστρωτικό έργο. Στη συναυλία, στη Βιβλιοθήκη του Μεγάρου, το Trio μετατρέπεται σε μία μικρογραφία ορχήστρας με ποικίλα ηχοχρώματα. Οι πολυρυθμικές ενορχηστρώσεις και η αρμονική επεξεργασία εμπλουτίζουν την αρχική σύνθεση και δημιουργούν ένα σύγχρονο μουσικό σύμπαν. Στα άμεσα σχέδιά μας είναι να παρουσιάσουμε το πρόγραμμά μας με μεγάλη ορχήστρα και τη σύμπραξη του Georgios Tsolis Trio, μαζί με τους Κίμωνα Καρούτζο στο κοντραμπάσο και Γιώργο Μανιάτη στα drums.

Αν ο αγαπημένος μας συνθέτης και μαέστρος Μίμης Πλέσσας ήταν ακόμη κοντά μας και μπορούσε να παρακολουθήσει τη συναυλία, τι θα του λέγατε;

Να ανέβει στη σκηνή, για να μας παρασύρει στη μαγεία της μουσικής του, αν και είμαι σίγουρος ότι θα το έκανε πριν καν του το ζητήσουμε.

(* Φωτογραφία Μίμη Πλέσσα - Σπύρου Κλείσσα: αρχείο Τεχνότροπον – Artway Cultural Productions)

Πληροφορίες παράστασης:

Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Διδασκαλίας Μουσικής Βιβλιοθήκης

του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής»

Ώρα έναρξης: 8:30 μ.μ.

Εισιτήρια στην ticketservices.gr και στην Πανεπιστημίου 39, Αθήνα. https://www.ticketservices.gr/event/spyros-kleissas-georgios-tsolis-trio/

Προπώληση: 18 ευρώ και 20 ευρώ στο ταμείο, την ημέρα της συναυλίας.

Παραγωγή - οργάνωση: Τεχνότροπον – Artway Cultural Productions

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Σπύρος Κλείσσας: «H jazz γλώσσα επιτρέπει μία καινούργια ανάγνωση του έργου του Μίμη Πλέσσα»
    Σπύρος Κλείσσας: «H jazz γλώσσα επιτρέπει μία καινούργια ανάγνωση του έργου του Μίμη Πλέσσα»
    Σπύρος Κλείσσας: «H jazz γλώσσα επιτρέπει μία καινούργια ανάγνωση του έργου του Μίμη Πλέσσα»
    Σπύρος Κλείσσας: «H jazz γλώσσα επιτρέπει μία καινούργια ανάγνωση του έργου του Μίμη Πλέσσα»
    Σπύρος Κλείσσας: «H jazz γλώσσα επιτρέπει μία καινούργια ανάγνωση του έργου του Μίμη Πλέσσα»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Μιχάλης Παπαπέτρου: «Η τέχνη πάντα συνομιλούσε με την ιστορία και την κοινωνία»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι μαέστρος, πιανίστας και ενορχηστρωτής...

    Συνέχεια

    Aναστασία Έδεν: «Έχω δει να ασκείται λεκτική, ψυχολογική και σωματική βία και στο χώρο της μουσικής!»

    Γράφει η Λένα Λουλούδη Για το πρόσφατο περιστατικό με τον Στάθη Παναγιωτόπουλο, η ερμηνεύτρια ...

    Συνέχεια

    Δημήτρης Κτιστάκης: «Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα, διαπίστωσα τη δίψα των μαθητών και των φοιτητών για μουσική»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Επιστρέφοντας στην Ελλάδα ύστερα από την πολύχρονη παραμονή του στη Γερμανία,...

    Συνέχεια

    Γιάννης Σκαρής: «Για να μπορέσεις να υπηρετήσεις το μπουζούκι, πρέπει να του δώσεις την ψυχή σου»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου «Οι καιροί είναι δύσκολοι φίλε κι αδερφέ μου. Μην τα παρατάς...

    Συνέχεια

    Aγγέλω Σφέτσου: «Δεν υπάρχει τραγούδι χωρίς στίχο και στίχος χωρίς μουσική»

    Γράφει η Λένα Λουλούδη Κάποτε ο Γιάννης Σπανός την χειροφίλησε, όταν την πέτυχε στο καμαρίνι να...

    Συνέχεια

    Στάθης Άννινος: «Ο δημιουργικός μου εαυτός αντιστέκεται»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Με τη δουλειά του πιανίστα και συνθέτη Στάθη Άνιννου είχαμε ασχοληθεί και...

    Συνέχεια

    Αλεξανδρος Τζεφεράκος: «Η Δημοτική Ραδιοφωνία του πρώτου λιμανιού της Ευρώπης αξίζει και μπορεί τα καλύτερα!»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι γιατρός, γέννημα θρέμμα Πειραιώτης, με το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου του, μονίμως συντονισμένο...

    Συνέχεια

    Θάνος Σταυρίδης: «Στην Ελλάδα ζούμε στην παντοκρατορία του τραγουδιού, εντούτοις ο κόσμος είναι πια δεκτικός στην ορχηστρική μουσική»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Φωτογραφίες: Σοφία Καμπλιώνη «…Όποτε νιώθω...

    Συνέχεια

    Bασίλης Τριάντης: «Τα μουσικά μου βιώματα είναι ένα ψηφιδωτό από μουσικές»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου «Όλοι κρύβουμε μέσα μας τον δικό μας Πορτολάνο που μας συντροφεύει, τον οποίο...

    Συνέχεια

    Kωνσταντίνα Πάλλα: «Θέλω να ταυτίζεται ο ακροατής με το τραγούδι μου»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι η δεύτερη φορά που την συναντώ... Όχι ενόψει κάποιας εμφάνισής της, αλλά λόγω της κυκλοφορίας...

    Συνέχεια