Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»

Γράφει η Ιλένια Χρίστου

Λίγες ημέρες πριν από την εμφάνισή τους στο Half Note Jazz Club, την Τετάρτη 4 Μαρτίου, η Χρυσούλα Κεχαγιόγλου μάς γνωρίζει το ιδιαίτερο αυτό γυναικείο σχήμα, τις Chrysoula K. & Purpura, το οποίο έχει διανύσει μια αξιόλογη πορεία στο εξωτερικό (Αυστρία, Φινλανδία, Αυστραλία) και συνεργασίες με κορυφαίους μουσικούς εντός και εκτός Ελλάδος (Haig Yazdjian, Kryfto Trio, Noriana, John Mc Sherry, Neil Hannah, Donal O' Connor κ.ά).

Purpura στα λατινικά σημαίνει "πορφυρό", βαθύ κόκκινο, το χρώμα του πάθους και, μιλώντας με την Χρυσούλα, θα έλεγα ότι είναι το χρώμα που χαρακτηρίζει τα μέλη του συγκροτήματος, καθώς είναι τόσο παθιασμένες με αυτό που κάνουν, ώστε βρίσκουν τρόπο να ξεπεράσουν τα όποια εμπόδια, για να επιτύχουν το στόχο τους. Πριν από 2 χρόνια, προκειμένου να κάνουν μια περιοδεία στην Αυστραλία, έκαναν μια εκστρατεία οικονομικής ενίσχυσης, και ο απλός κόσμος τούς χάρισε αυτό το μεγάλο δώρο. Στη συνέχεια βέβαια εκείνες τους το ανταπέδωσαν με τον καλύτερο τρόπο! Τη μουσική τους αλλά και την εξωτική και ταξιδιάρικη διάθεσή τους!

«Η σκέψη ότι χορηγός σου δεν είναι μια μεγάλη εταιρεία ή το κράτος, αλλά πολλοί άνθρωποι της “σειράς σου” προσθέτει πάρα πολύ στην όλη εμπειρία!», είχαν πει τότε ...

Ήρθε, λοιπόν η στιγμή, να γνωρίσουμε αυτά τα ξεχωριστά κορίτσια…

Χρυσούλα Κεχαγιόγλου, θα ήθελα καταρχάς να μας συστήσεις τις Chrysoula K. & Púrpura.

Τα μέλη των Purpura είναι: η Μαρία Πλουμή, η οποία παίζει λαούτο, τραγουδά και ενορχηστρώνει. Τελευταία συνθέτει και στις εμφανίσεις μας παρουσιάζουμε μία δική της σύνθεση, με τίτλο “Πλάνη”.

Η Σοφία Σερέφογλου, που παίζει φλάουτο και φλάουτο με ράμφος, η Έλσα Παπέλη, που βρίσκεται πίσω από το τσέλο και προσεχώς ελπίζουμε να την πείσουμε να τραγουδήσει κι αυτή και τέλος, έχουμε την Έφη Ζαϊτίδου, η οποία παίζει κανονάκι, τραγουδάει, ενορχηστρώνει και μας οργανώνει, γενικότερα! Στο πρόγραμμά μας παρουσιάζεται και μία δική της σύνθεση, με τον τίτλο “Geisha”.

Στο "Half Note" θα έχουμε τη Σοφία Λαμπροπούλου στο κανονάκι, η οποία θα αντικαθιστά την Έφη, όταν δε μπορεί να εμφανίζεται μαζί μας, λόγω των διαφόρων υποχρεώσεών της.

Δίπλα σε αυτές τις εξαιρετικές γυναίκες μουσικούς, εγώ κάνω το μόνο που γνωρίζω να κάνω, τραγουδάω και γεννάω ιδέες για ακόμα πιο παράξενα ρεπερτόρια και για ταξίδια, εντός και εκτός συνόρων.

Δύο παραδοσιακά και δύο κλασσικά όργανα. Ένας ασυνήθιστος συνδυασμός οργάνων, που είναι και ένα στοιχείο που σας χαρακτηρίζει, εκτός από το γεγονός ότι είστε ένα αμιγώς γυναικείο σχήμα. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;

Αυτή η ιδέα προέκυψε μέσα από την ανάγκη να παρουσιαστεί ένα σχετικά “ετερόκλητο” ρεπερτόριο. Αρχικά, παρουσιάζαμε υλικό της δισκογραφίας μου, η οποία περιλαμβάνει από ρεμπέτικη μουσική μέχρι μελοποιημένη ποίηση και παραδοσιακή κέλτικη μουσική.

Η αλήθεια, όμως, είναι ότι η επιλογή είχε να κάνει και με τα άτομα πίσω από τα όργανα. Η Έφη Ζαϊτίδου είχε παίξει στο δίσκο μου “Σα Φυλαχτό”, χωρίς να γνωριζόμαστε και εντυπωσιάστηκα από τον επαγγελματισμό και τη μουσική της ικανότητα. Ήθελα πολύ να δεχτεί να είναι στο σχήμα και χάρηκα, όταν βρήκε την ιδέα ενδιαφέρουσα. Το όνομα της Μαρίας Πλουμή ήταν στο στόμα πολλών μουσικών που παρακολουθώ χρόνια, φαινόταν σαν η μόνη δυνατή επιλογή ως δεύτερο παραδοσιακό όργανο. Ευτυχώς, δέχτηκε να δοκιμάσει και σωθήκαμε! Με τη Σοφία Σερέφογλου παίζαμε ήδη μαζί, τόσο στα Κέλτικα, όσο και στην "Ορχήστρα των Κυκλάδων" και ήθελα να υπάρχει πνευστό στο σχήμα. Το τσέλο είναι ένα όργανο, το οποίο με μαγεύει και πάντα ήθελα να είμαι σε μια ορχήστρα, όπου θα συνυπάρχω με αυτό το καταπληκτικό όργανο. Μετά από από μια μικρή περιπέτεια, καταλήξαμε να συνεργαζόμαστε με την 'Ελσα Παπέλη, μια τσελίστα με εξαιρετικό βιογραφικό και εξαιρετικό χαρακτήρα. Τελευταία, παρουσιάζουμε και τραγούδια με τσέλο και φωνή, ή με ένα ακόμα όργανο και το αποτέλεσμα είναι… θα μας πείτε όταν έρθετε στο "Half Note", θα υπάρχουν διάφορες ενορχηστρωτικές εκπλήξεις!

Άρα, τις ενορχηστρώσεις τις κάνετε οι ίδιες;

Ναι, οι ενορχηστρώσεις είναι αποτέλεσμα ζύμωσης μεταξύ των μουσικών κυρίως, με πολύ μικρές παρεμβάσεις από εμένα που, επειδή δεν ξέρω μουσική, παίζω το ρόλο του “ανειδίκευτου” αυτιού! Συνήθως αναλαμβάνει ένα από τα κορίτσια να κάνει ένα βασικό σκελετό και μετά η καθεμία προσθέτει ιδέες για το πώς μπορεί να αναδειχθεί κάθε όργανο, εκτός από κάποιες περιπτώσεις τραγουδιών που προσφέρθηκε να ενορχηστρώσει ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης, με εξαιρετικά αποτελέσματα!

Στις εμφανίσεις σας φαίνεται έντονα πως υπάρχει μια χαλαρή και παρεΐστικη διάθεση. Ποια είναι τα απαραίτητα συστατικά, για να μπορέσει να παραμείνει δεμένη μια μουσική ομάδα;

Δεν υπάρχουν μυστικά συστατικά, υπάρχουν κάποια παλιά και δοκιμασμένα που τα γνωρίζουμε όλοι. Ο σεβασμός των ορίων των ανθρώπων, οι ξεκάθαροι ρόλοι, η ψυχραιμία, η εμπιστοσύνη. Η δυσκολία είναι να αναπτυχθούν αυτά μέσα σε μια σχέση επαγγελματική και, με το πέρασμα του χρόνου, διαπροσωπική.

Σε εμάς βοήθησε πολύ ότι αρχικά εγώ δήλωσα “αρχηγός σχήματος”, με ό,τι αυτό συνεπάγεται - πληρωμένες πρόβες, ενασχόληση με τα οργανωτικά, πυρόσβεση σε φάσεις διαφωνιών! Οι μουσικοί ασχολήθηκαν σχεδόν αποκλειστικά με τη μουσική - θα εντυπωσιαστείτε από το πόσο σπάνια συμβαίνει αυτό σε δουλειές με τραγουδιστές που δεν είναι “ονόματα”, όπως εγώ.

Από κάποια στιγμή και μετά, αυτό άλλαξε, αποφασίσαμε από κοινού ότι πια είμαστε μπάντα, εμπλεκόμαστε η καθεμία σε ό,τι θεωρούμε ότι είναι πιο ταιριαστό με το χαρακτήρα μας και τα πράγματα έχουν γίνει ακόμα πιο απλά!

Το 2018 κάνατε μια μεγάλη περιοδεία στην Αυστραλία. Ποιες είναι οι αναμνήσεις που έχετε κρατήσει;

Νομίζω ότι για όλες μας ήταν ένα ταξίδι ζωής. Η περιοδεία κράτησε 44 μέρες, περιελάμβανε 14 εμφανίσεις σε ομογενειακά και διεθνή Φεστιβάλ folk music (αυτό που σε πολύ ελεύθερη μετάφραση θα ονομάζαμε “μουσική εμπνευσμένη από την παράδοση", αλλά όχι απαραίτητα αμιγώς παραδοσιακή) και ήταν μια συνταρακτική εμπειρία. Παίξαμε μπροστά σε κόσμο που ξεκινούσε από 25 άτομα και έφτανε τα χιλιάδες άτομα ημερησίως, συνεργαστήκαμε με διάσημους μουσικούς, πήραμε καταπληκτικές κριτικές, ο κόσμος έψαχνε τα CD μας, τα οποία εξαντλήθηκαν…

Ήταν φοβερά δύσκολο να οργανωθεί, γιατί το οργάνωσα σχεδόν όλο μόνη μου, εκτός από το μουσικό μέρος, το οποίο ευτυχώς ανέλαβαν τα κορίτσια, δεν υπήρχαν χρήματα για τα εισιτήρια και όλη η περιοδεία κλείστηκε χωρίς να ξέρουμε πώς θα φτάσουμε στην άλλη άκρη της γης!

Τελικά, κάναμε μια εκστρατεία οικονομικής ενίσχυσης, μέσω της οποίας ανακαλύψαμε ότι πολύς κόσμος έβρισκε πολύ ωραία την ιδέα μας να πάμε στην Αυστραλία να παίξουμε! Περίπου 400 άνθρωποι από όλο τον κόσμο έβαλαν όσα χρήματα μπορούσαν και μας έκαναν αυτό το τεράστιο δώρο! Μακάρι να είναι πάντα όλοι τους καλά!

Η σκέψη ότι χορηγός σου δεν είναι μια μεγάλη εταιρεία ή το κράτος, αλλά πολλοί άνθρωποι της “σειράς σου”, προσθέτει πάρα πολύ στην όλη εμπειρία!

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονη παρουσία ελληνικών σχημάτων στο εξωτερικό, κυρίως στο χώρο της έθνικ. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η ευχάριστη εξέλιξη για τους Έλληνες μουσικούς;

Οφείλεται, νομίζω, στο ότι κάποιοι μεγάλοι παραγωγοί του εξωτερικού αποφάσισαν να διασώσουν και να προωθήσουν μουσικές μικρών χωρών, μειονοτήτων, ανθρώπων που μέχρι πρότινος δεν είχαν βήμα να ακουστούν. Το σοφό κοινό στήριξε την προσπάθεια αυτή και δημιουργήθηκε αυτό που ονομάζουμε πολύ γενικά “world music”.

Ταυτόχρονα, οι Έλληνες μουσικοί χρειάστηκε να ανοίξουμε νέες αγορές, γιατί η εγχώρια αγορά άρχισε να ασφυκτιά από την κρίση, τόσο την οικονομική όσο και τη βαθύτερη, την κοινωνική και ψυχολογική. Ανακαλύψαμε ότι υπάρχει ο έξω κόσμος, ο οποίος δε στέκεται πια στη γλώσσα- ως μόνο μέσο επικοινωνίας- εστιάζει στη μουσική, στην αίσθηση της μουσικής και στην ενέργεια που εκπέμπεται, όταν βρίσκεσαι επί σκηνής.

Το επίπεδο των μουσικών στην Ελλάδα είναι υψηλότατο, οπότε από τη στιγμή που βγήκαν προς τα έξω, ήρθαν σε επαφή με ένα ιδιαίτερα θερμό κοινό.

Ετοιμάζετε εμφανίσεις στο εξωτερικό μέσα στο 2020;

Το 2020 δεν περιλαμβάνει ταξίδια στο εξωτερικό, τουλάχιστον από ό, τι γνωρίζουμε έως τώρα, γιατί αποφασίσαμε να κινηθούμε δισκογραφικά με υλικό δικό μας ή προσαρμοσμένο σε εμάς. Είναι μια επίπονη διαδικασία, απαιτεί χρόνο, χρήματα, πολλή κουβέντα και πολλή πρόβα, οπότε είπαμε να εστιάσουμε εκεί. Οι ηχογραφήσεις μένουν πολύ μετά που εμείς δεν υπάρχουμε μουσικά, οπότε θέλουμε να είμαστε προσεκτικές!

Πριν από λίγο καιρό κυκλοφορήσατε το τραγούδι «Ψεύτης Ήλιος». Να περιμένουμε μια ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά;

Ο “Ψεύτης Ήλιος”, όπως και το αδερφάκι του με όνομα “Έτσι κι Εγώ”, δισκογραφήθηκαν και κυκλοφορούν ήδη στο CD Baby, οπότε μπορεί κάποιος να το βρει διαδικτυακά. Ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης που έγραψε τη μουσική, αλλά και ο Δημήτρης Παπαχαραλάμπους που έγραψε τους στίχους, είναι παλιοί γνώριμοι του σχήματος και ήταν μεγάλη χαρά για εμάς αυτή η συνεργασία!

Ευελπιστούμε σε μια ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά μέσα στο 2020, αλλά κρατάμε για έκπληξη τους συντελεστές και το περιεχόμενό της! Ένα από τα τραγούδια που περιέχεται θα παιχτεί και στο Half Note, οπότε όποιος έρθει θα ενημερωθεί για όλες τις εξελίξεις σχετικά με το σχήμα!

«Μια νύχτα μόνο τάξε μου …». Πού θα μας ταξιδέψετε λοιπόν αυτή τη νύχτα στο "Half Note";

Θα σας ταξιδέψουμε όπου μας αφήσετε να σας πάμε! Τα τραγούδια που θα ακουστούν είναι από τόπους κοντινούς και μακρινούς, από τη Σκωτία, την Πορτογαλία, την Αργεντινή, την Ελλάδα… αλλά αυτός που ταξιδεύει είναι αυτός που αφήνεται. Αν, λοιπόν, αφεθείτε στη μουσική, θα ταξιδέψετε σε όλες αυτές τις χώρες, αλλά και στα τοπία τα δικά σας, αυτά στα οποία εμείς δε φτάνουμε, αυτά πίσω από τα βλέφαρά σας. Κι αυτό είναι το πιο σημαντικό!

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Μιχάλης Παπαπέτρου: «Η τέχνη πάντα συνομιλούσε με την ιστορία και την κοινωνία»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι μαέστρος, πιανίστας και ενορχηστρωτής...

    Συνέχεια

    Aναστασία Έδεν: «Έχω δει να ασκείται λεκτική, ψυχολογική και σωματική βία και στο χώρο της μουσικής!»

    Γράφει η Λένα Λουλούδη Για το πρόσφατο περιστατικό με τον Στάθη Παναγιωτόπουλο, η ερμηνεύτρια ...

    Συνέχεια

    Δημήτρης Κτιστάκης: «Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα, διαπίστωσα τη δίψα των μαθητών και των φοιτητών για μουσική»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Επιστρέφοντας στην Ελλάδα ύστερα από την πολύχρονη παραμονή του στη Γερμανία,...

    Συνέχεια

    Γιάννης Σκαρής: «Για να μπορέσεις να υπηρετήσεις το μπουζούκι, πρέπει να του δώσεις την ψυχή σου»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου «Οι καιροί είναι δύσκολοι φίλε κι αδερφέ μου. Μην τα παρατάς...

    Συνέχεια

    Aγγέλω Σφέτσου: «Δεν υπάρχει τραγούδι χωρίς στίχο και στίχος χωρίς μουσική»

    Γράφει η Λένα Λουλούδη Κάποτε ο Γιάννης Σπανός την χειροφίλησε, όταν την πέτυχε στο καμαρίνι να...

    Συνέχεια

    Στάθης Άννινος: «Ο δημιουργικός μου εαυτός αντιστέκεται»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Με τη δουλειά του πιανίστα και συνθέτη Στάθη Άνιννου είχαμε ασχοληθεί και...

    Συνέχεια

    Αλεξανδρος Τζεφεράκος: «Η Δημοτική Ραδιοφωνία του πρώτου λιμανιού της Ευρώπης αξίζει και μπορεί τα καλύτερα!»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι γιατρός, γέννημα θρέμμα Πειραιώτης, με το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου του, μονίμως συντονισμένο...

    Συνέχεια

    Θάνος Σταυρίδης: «Στην Ελλάδα ζούμε στην παντοκρατορία του τραγουδιού, εντούτοις ο κόσμος είναι πια δεκτικός στην ορχηστρική μουσική»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Φωτογραφίες: Σοφία Καμπλιώνη «…Όποτε νιώθω...

    Συνέχεια

    Bασίλης Τριάντης: «Τα μουσικά μου βιώματα είναι ένα ψηφιδωτό από μουσικές»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου «Όλοι κρύβουμε μέσα μας τον δικό μας Πορτολάνο που μας συντροφεύει, τον οποίο...

    Συνέχεια

    Kωνσταντίνα Πάλλα: «Θέλω να ταυτίζεται ο ακροατής με το τραγούδι μου»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι η δεύτερη φορά που την συναντώ... Όχι ενόψει κάποιας εμφάνισής της, αλλά λόγω της κυκλοφορίας...

    Συνέχεια