Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Αλεξάνδρα Gravas: «Η Τέχνη ενώνει τον κόσμο. Αρκεί να θέλεις να μοιραστείς και να προσφέρεις!»

Γράφει η Αρετή Κοκκίνου

Πάει καιρός από την τελευταία μας συνάντηση με την Αλεξάνδρα Cravas, με αφορμή το τότε άλμπουμ «Songbook I». Πρόκειται για μια Ελληνίδα πολίτη του κόσμου, με διεθνή φήμη και διαρκή συναυλιακή παρουσία ανά τον κόσμο. Και ήρθε ο καιρός να τα πούμε ξανά, εξαιτίας της έκδοσης του «Songbook II-Discoveries», μια δουλειά που ηχογραφήθηκε, με τη συμβολή αξιολογότατων μουσικών με τους οποίους η Αλεξάνδρα έχει διανύσει συναυλιακά χιλιόμετρα, πριν μπουν στο στούντιο.

Ίσως σε αυτό οφείλεται και η αίσθηση της live ηχογράφησης που δημιουργείται από την ακρόαση του συγκεκριμένου έργου. Η Αλεξάνδρα και οι μουσικοί της έχουν αποδώσει 14 τραγούδια από το ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο, τραγουδισμένα σε 6 γλώσσες, από μια ιδιαίτερη διασκευή στη “Μισιρλού” έως το αραβικό παραδοσιακό “Lamma Bada Yatathanna” και από “Kurt Veil” μέχρι το γνωστό “Γιασεμί”, παντρεμένο με το κινέζικο (ουσιαστικά ομότιτλο) “Muo Li Hua”, δηλαδή το άνθος του γιασεμιού.

Όλα αυτά τα διαφορετικά ακούσματα έχουν “δέσει” με την λιτή αλλά ποιοτική ενορχηστρωτική δουλειά από πλευράς της μουσικής ομάδας Αλεξάνδρας και συνεργατών.

Για τα τραγούδια “Όμορφη Πόλη”, “Φαίδρα” (μουσική Μίκη Θεοδωράκη) και , “Ποιoς το Ξέρει”, “Βάλε δυo στάχυα στα μαλλιά” (μουσική Μίμη Πλέσσα) η ίδια αναφέρει τα ακόλουθα:

"Περιέχει (σημ. Το Songbook II)επίσης 2 τραγούδια του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη τα οποία στάθηκαν αφορμή να τον ξανασυναντήσω στο σπίτι του στην Αθήνα. Όταν μπήκα στο γραφείο του, αισθάνθηκα μεγάλη ζεστασιά και φιλοξενία. Η πρώτη του κουβέντα ήταν “Πού ήσουν τόσα χρόνια;” και η μεγάλη του αγκαλιά με πλημμύρισε αγάπη και γενναιοδωρία.

Δυο άλλα ιδιαίτερα κομμάτια του CD φέρουν την υπογραφή του άλλου θρύλου του ελληνικού τραγουδιού, του Μίμη Πλέσσα, που μου τα εμπιστεύτηκε και μάλιστα είναι μεγάλη μου τιμή το

γεγονός ότι με συνοδεύει ο ίδιος στο πιάνο”.

Τι έχει αλλάξει στην Αλεξάνδρα Gravas και στις ανάγκες έκφρασής της στο μεσοδιάστημα ανάμεσα στα «Songbook I και II»;

Η Αλεξάνδρα και ο χαρακτήρας της δεν έχουν αλλάξει. Η Αλεξάνδρα έχει προχωρήσει τον δρόμο της εξέλιξης, σαν άτομο και σαν μουσικός/ερμηνεύτρια. Λόγω του χαρακτήρα μου και της συνεχούς επιθυμίας μου να ψάχνω τον πλούτο της μουσικής ποικιλίας, πιστεύω πως τόλμησα ένα βήμα παραπάνω σε ό,τι αφορά στην επιλογή του ρεπερτορίου του «Songbook II».

Ποια τα κοινά και οι διαφορές ανάμεσα στα 2 album, σύμφωνα με τη δική σου οπτική;

Το βασικό κοινό μεταξύ τους είναι πως και τα 2 album δεν περιέχουν τραγούδια του κλασσικού ρεπερτορίου, όπως το γνωρίζουμε από την κλασσική μουσική. Αυτή η επιλογή έγινε συνειδητά! Το «Songbook II» είναι σε 6 γλώσσες και απαιτούσε μουσικά μια ανάλογη ενορχήστρωση και όχι αποκλειστικά την συνοδεία ενός πιάνου, όπως είναι στο «Songbook I».

Πού οφείλεται ο υπότιτλος “discoveries” που συνοδεύει το «Songbook II»;

Κάθε τραγούδι στο CD είναι μια “ανακάλυψη” για 'μένα. Είτε πρόκειται για τραγούδια που βρήκα στην πορεία των τελευταίων 4 χρόνων στις διάφορες περιοδείες μου ανά τον κόσμο ή τραγούδια γνωστά, όπως η «Όμορφη πόλη» και η «Μισιρλού» που μουσικά πήραν μια άλλη διάσταση από αυτή που έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα.

Στις επιλογές του ρεπερτορίου σου δισκογραφικά και συναυλιακά νιώθεις ότι κινείσαι πιο πολύ με το κριτήριο του τι επιθυμεί ο κόσμος να ακούσει ή τι θα ήθελες να περάσεις εσύ στα ακούσματα του κόσμου; Θεωρείς ότι υπάρχουν “εμπορικά” και “μη εμπορικά” ακούσματα;

Το πρώτο κριτήριο για 'μένα είναι το πόσο καλά ξέρω εγώ να ερμηνεύω ένα κομμάτι και τι καινούργιο μπορώ να προσφέρω σε αυτό. Πιστεύω πως η αναπαραγωγή χωρίς την δημιουργικότητα δεν έχει κανένα νόημα μέσα σε αυτό που κάνεις. Αλλιώς ποιο το νόημα;

Σίγουρα και τα πιο γνωστά τραγούδια παίζουν τον ρόλο τους μέσα σε μια παραγωγή, είτε σε CD είτε σε συναυλία. Αρκεί να ξέρεις να τα τοποθετήσεις καλά μέσα στο πρόγραμμα και να κάνεις έξυπνες επιλογές, έτσι ώστε να μην γίνει κατάσταση Karaoke.

Πώς από ένα εκτενέστατο ρεπερτόριο επέλεξες τα συγκεκριμένα τραγούδια, για να συμπεριληφθούν στα «Songbooks» που ηχογράφησες; Έπαιξε συναισθηματικό ρόλο σε αυτό η προσωπική σου επαφή με πρόσωπα, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μίμης Πλέσσας; Αφορμή για την ερώτηση υπήρξε η αναφορά σου στην επιλογή των τραγουδιών “Μισιρλού” και “Τζιβαέρι”.

Για να μπω στο στούντιο και να ηχογραφήσω ένα κομμάτι, πρέπει να έχει ωριμάσει μέσα μου και να αισθάνομαι την ανάγκη της ταύτισης με αυτό. Ένα κομμάτι πρέπει να έχει ωριμάσει μέσα μου, πριν πάω να το απαθανατίσω. Τα τραγούδια στα CD μου είναι πολύ προσωπικές επιλογές και η δισκογραφική μου εταιρεία μού δίνει την απόλυτη ελευθερία να τα κάνω όπως θέλω, όποτε θέλω. Δεν θα πάω να ηχογραφήσω, γιατί πρέπει ή γιατί με υποχρεώνει κάποιο συμβόλαιο. Θα πάω όταν καλλιτεχνικά έχω κάτι να πω.

Μίλησέ μας για τη συνεργασία σου με τους θαυμάσιους μουσικούς σε αυτό το ηχογράφημα. Πώς ήταν η εμπειρία της κοινής σας δουλειάς;

Όλοι τους είναι ένας και ένας. Είναι εξαιρετικοί σολίστες που ξέρουν το όργανό τους πολύ καλά. Προέρχονται και εκείνοι από την κλασσική μουσική, αλλά ξέρουν να βαδίζουν και σε άλλα μουσικά μονοπάτια, όπως και εγώ. Όλοι τους συμμετείχαν σε διάφορες συναυλίες μου, εντός και εκτός Ελλάδας. Είμαστε φίλοι και συνεργάτες. Υπάρχει ένας υγιής αλληλοσεβασμός και αγάπη για την δημιουργία και την ποιότητα. Όποιος ακούσει το «Songbook II», θα καταλάβει τι εννοώ.

Σε αυτό το σημείο θέλω να τους ευχαριστήσω από καρδιάς. Τον εξαιρετικό μου πιανίστα Πέτρο Μπούρα, που είχε και την μουσική επιμέλεια, την Δήμητρα Τριανταφύλλου (βιολί), το Δημήτρη Κουζή (βιολί), τη Μαρίνα Κολοβού (τσέλο), τον Γιάννη Γιοβάνο (τσέλο) και την Βιβή Γκέκα (μαντολίνο). Τους εξαιρετικούς μου ηχολήπτες Γιώργο Φραγκέλη και Θανάση Γκίκα.

Συμφωνείς τελικά ότι η Τέχνη ενώνει τον κόσμο; Ποια είναι τα καλά και ποια τα άσχημα της πολιτιστικής παγκοσμιοποίησης;

Και βέβαια ενώνει τον κόσμο. Αρκεί να είσαι ανοιχτόμυαλος και να θέλεις να μοιραστείς και να προσφέρεις! Όταν ξέρεις να χειρίζεσαι σωστά και με εξυπνάδα την πολιτιστική παγκοσμιοποίηση, χωρίς να χαθείς μέσα σε αυτήν, έτσι ώστε να κινδυνεύεις να χάσεις την μουσική σου ταυτότητα, σίγουρα κάτι θα σου προσφέρει.

Η παρουσίαση του «Songbook II –discoveries» θα πραγματοποιηθεία στις 7 Φεβρουαρίου στον ΙΑΝΟ. Ποιός είναι ο επόμενος σταθμός και πού αλλού θα ταξιδέψεις τη νέα σου δουλειά;

Μετά την παρουσίαση στην Γερμανία, χαίρομαι πολύ που έρχομαι στην Αθήνα, για να ανταμώσω και πάλι με το υπέροχο κοινό της που αγαπά τη μουσική μου. Μετά από δω, θα πάμε Λίβανο, Θεσσαλονίκη, Αυστρία, Βέλγιο, Ισπανία και Μεξικό.

Σας ενημερώνουμε πως η παρουσίαση του «Songbook II –discoveries» (Calypso music productions) θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου στον ΙΑΝΟ. Την ερμηνεύτρια θα πλαισιώσουν οι σολίστ: Πέτρος Μπούρας: πιάνο, Δημήτρης Κουζής: βιολί, Γιάννης Γιοβάνος: τσέλο, Βιβή Γκέκα: μαντολίνο.

Special Guest: Μίμης Πλέσσας

Είσοδος ελεύθερη

Ώρα έναρξης: 8.30 μ.μ.

Μπορείτε να ακούσετε ένα δείγμα της νέας δουλειάς στον παρακάτω σύνδεσμο:

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Αλεξάνδρα Gravas: «Η Τέχνη ενώνει τον κόσμο. Αρκεί να θέλεις να μοιραστείς και να προσφέρεις!»
    Αλεξάνδρα Gravas: «Η Τέχνη ενώνει τον κόσμο. Αρκεί να θέλεις να μοιραστείς και να προσφέρεις!»
    Αλεξάνδρα Gravas: «Η Τέχνη ενώνει τον κόσμο. Αρκεί να θέλεις να μοιραστείς και να προσφέρεις!»
    Αλεξάνδρα Gravas: «Η Τέχνη ενώνει τον κόσμο. Αρκεί να θέλεις να μοιραστείς και να προσφέρεις!»
    Αλεξάνδρα Gravas: «Η Τέχνη ενώνει τον κόσμο. Αρκεί να θέλεις να μοιραστείς και να προσφέρεις!»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Φρόσω Στυλιανού: «Έχω πάντα την ανάγκη να τονίσω, μέσα από την τέχνη μου, την ελληνικότητα της Κύπρου»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Η Κύπρια ερμηνεύτρια και τραγουδοποιός Φρόσω Στυλιανού έχει διανύσει...

    Συνέχεια

    O Δαμιανός Πάντας, η Ερωφίλη και ο Βασίλης Γισδάκης στο ΜΟΥΣΙΚΟΓΡΑΜΜΑ

    Μία εφ' όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησαν ο συνθέτης Δαμιανός Πάντας και οι ερμηνευτές Ερωφίλη και...

    Συνέχεια

    Στάθης Άννινος: «Ξεκίνησα από το μηδέν και αυτοσχεδίασα πάνω στην ταινία του Χίτσκοκ »

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Στάθης Άννινος είναι ένας καλλιτέχνης που εδώ και χρόνια πια δεν σταματάει...

    Συνέχεια

    Παναγιώτης Κελάνδριας: «Όποιος απλά μένει ικανοποιημένος από την προσπάθειά του, τότε θα μείνει στάσιμος»

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Είμαστε εδώ με τον Παναγιώτη Κελάνδρια, σε ένα υπέροχο μικρό καφέ...

    Συνέχεια

    Νίνα Παπαθανασοπούλου: «Στόχος μου είναι να κάνω την επιστημονική έρευνα προσβάσιμη για το ευρύ κοινό»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου «Μάρθα Γκράχαμ και Ελληνικοί μύθοι» …Μια...

    Συνέχεια

    Καλλιόπη Bέττα: «Μόνο αν δούμε την πολιτική και το τραγούδι ως προσφορά, θα φτιάξουμε έναν καλύτερο κόσμο»

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Είχα έναν προβληματισμό, καθώς σκεφτόμουν πώς να ξεκινήσω αυτήν τη συνέντευξη με την...

    Συνέχεια

    Γιάννος Aιόλου: «Η Τέχνη ειναι συμμετοχική. Με ενδιαφέρει το κοινό που με ανακαλύπτει με δική του αυτενέργεια»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Όποιος ανακαλύπτει τη μουσική του πολυβραβευμένου συνθέτη Γιάννου Αιόλου...

    Συνέχεια

    Nικήτας Boστάνης: «Προσπαθώ να συνεχίσω τη λαϊκή μας μουσική όσο καλύτερα γίνεται»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Νικήτας Βοστάνης ανήκει στη κατηγορία των αθόρυβων μεν, πολυγραφότατων...

    Συνέχεια

    Απόλλων Κουσκουμβεκάκης: «Το τάνγκο ταιριάζει με την ιδιοσυγκρασία του Έλληνα»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Απόλλων Κουσκουμβεκάκης, σολίστ κιθάρας, μαέστρος και ενορχηστρωτής...

    Συνέχεια

    Tατιάνα Ζωγράφου: «Ο εκπαιδευτικός σήμερα πρέπει να βρει τον τρόπο να επικοινωνεί την αλήθεια»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Η Τατιάνα Ζωγράφου, εκπαιδευτικός και μουσικός, μετράει πολλά δημιουργικά...

    Συνέχεια