H αναλλοίωτη μαγεία της Καραΐνδρου στο Ηρώδειο 31 χρόνια μετά
Γράφει η Μίνα Μαύρου
«Εκεί, στην πρώτη μου συναυλία, ένιωσα την υπέροχη συνενοχή των μουσικών να με τυλίγει με αγάπη και εμπιστοσύνη και μια καταπληκτική ενέργεια ν' ανεβαίνει από τον κόσμο στην σκηνή και να μας αγκαλιάζει», δήλωνε 31 χρόνια πριν, και συγκεκριμένα στις 6 Σεπτεμβρίου του 1981, μετά την πρώτη εκείνη επίσημη συναυλία της στον ίδιο χώρο… Τι σύμπτωση, αλήθεια…
14 Ιουνίου 2019 και η μαγεία θα επαναλαμβανόταν τόσο απόλυτα… κάθε νότα χορδής, πλήκτρου, πνευστού, φωνής στο ακριβώς του μουσικού χρόνου!
Άψογη διεύθυνση ορχήστρας θα παρατηρούσε κάποιος… πόσο λάθος όμως!
Το βλέμμα και η κίνηση του σώματος διηύθηνε το μουσικό της σύμπαν. Τόσο διάχυτη η αίσθηση της ομάδας! Κι εμείς να παρακολουθούμε την διεργασία ακριβώς μπροστά μας… Πόση τύχη!
Οι επί σκηνής συνοδοιπόροι της, κομμάτι πια της ζωής της… Καταρχήν το εξαιρετικό σύνολο εγχόρδων με κονσερτίνο την Ηρώ Σειρά, ο David Lynch στο σαξόφωνο τενόρο, ο Βαγγέλης Χριστόπουλος στο όμποε, η Στέλλα Γαδέδη στο φλάουτο, ο Αλέξανδρος Μποτίνης στο βιολοντσέλο, ο Ηλίας Σκορδίλης στο κλαρινέτο, ο Γιάννης Ευαγγελάτος στο φαγκότο, ο Κώστας Σίσκος στο κόρνο, ο Ντίνος Χατζηιορδάνου στο ακορντεόν, ο Άρης Δημητριάδης στο μαντολίνο.
Η συμμετοχή του δεξιοτέχνη Σωκράτη Σινόπουλου με την Πολίτικη λύρα και το λαούτο, του Νίκου Παραουλάκη με το νέι, του Στέφανου Δορμπαράκη με το κανονάκι, του Γιώργου Κοντογιάννη στα κρουστά και την Κρητική λύρα και ασφαλώς της Σαβίνας Γιαννάτου στην ερμηνεία επισφράγησαν την πλήρη μουσική αρμονία της συναυλίας!
Χωρισμένη στα δύο η βραδιά…
Η πρώτη ενότητα πλαισιωμένη από τα νεοκυκλοφορηθέντα έργα της που περιλαμβάνονται στη διεθνή έκδοση της ECM New Series Tous des oiseaux, αποτελούμενα από τη μουσική για την παράσταση «Tous des oiseaux», σε κείμενο και σκηνοθεσία του Wajdi Mouawad αλλά και τη σύνθεση για την ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη Payman Maadi «Bomb, a love story». Τι να πρωτοθυμηθείς; Το «Between two worlds» με τα υπέροχα φωνητικά της Σαβίνας Γιαννάτου; Το «Reve de marriage» με εικόνες από την πλάση να ξεχυλίζει ζωή; Το «Love theme» με τα πλήκτρα της να συνομιλούν με ολόκληρη την ορχήστρα ή την απίστευτη συγκίνηση από «Το πρώτο κάλεσμα της αγάπης»;
Η δεύτερη ενότητα, γεμάτη από έργα που έχουν λατρευτεί, έργα- αποτέλεσμα των συνεργασιών της με τους Θόδωρο Αγγελόπουλο, Τώνια Μαρκετάκη, Margarethe von Trotta, Χριστόφορο Χριστοφή, Ζυλ Ντασέν, Αντώνη Αντύπα και Πηγή Δημητρακοπούλου. Πώς να περιγράψεις την «Τιμή της Αγάπης» και «Το τραγούδι της λίμνης» με τη φωνή της Γιαννάτου- βέλος- στα έγκατα της ψυχής μας…Το «On the road», τη «Νοσταλγία σε 5/8» με τη γλύκα των διπλών νοτών του πιάνου να συνομιλούν με όλα τα όργανα… Τον «Θρήνο της Εκάβης» με την πολίτικη λύρα του Σινόπουλου να σπαράζει και να ματώνει… «Το βαλς της Λώρας» με το σαξόφωνο του Lynch να κρατάει την κεντρική μελωδία και να ταξιδεύει…
Το ντελιριακό χειροκρότημά μας την κάνει να επιστρέψει 3 φορές στη σκηνή… Μας χαρίζει τη μουσική της έμπνευση, χωρίς να μιλήσει… Ίσως να είναι η συγκίνηση, ίσως να είναι η βεβαιότητα ότι τα λέει όλα μέσα από το έργο της… τι άλλο να προσθέσει αλήθεια; Οι βαθειές της υποκλίσεις μπροστά στους ενθουσιασμένους θεατές- ακροατές και το ανάλαφρο- κοριτσίστικο βάδισμά της καταμαρτυρούν την ευγνωμοσύνη και την ευτυχία της…
Το φεγγάρι των 12 ημερών, με τη νωχελική κίνηση πάνω από τα τείχη του Ηρωδείου, σαν να έδωσε την αίσθηση ότι ο Αγγελόπουλος, ανεβασμένος κάπου εκεί, συγκινημένος καμάρωνε την ολότητα του μουσικού χρόνου της άοκνης συνεργάτιδάς του και της είπε αυτό που κάποτε είχε σχολιάσει για την «Αναπαράσταση»: «Πρέπει να επιστρέψουμε σ' αυτούς τους τόπους, για να βρούμε πολλά από αυτά που είναι ακόμη σημαντικά και αυθεντικά στη ζωή μας».
Ελένη Καραΐνδρου, τα 31 χρόνια απουσίας από τον ιερό χώρο του Ηρωδείου ήταν πολλά! Μην ξαναλείψεις τόσο πολύ!
* Η συναυλία ήταν αφιερωμένη στο Manfred Eicher, για την επέτειο των 50 χρόνων από την ίδρυση της ECM. Η σκηνοθετική επιμέλεια ήταν του Αντώνη Αντύπα.
Σχολιάστε