Αφιερώματα

Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι

O κινηματογραφικός Θεοδωράκης

Γράφει ο Κώστας Προβατάς

Η αλήθεια είναι ότι ο Μίκης Θεοδωράκης δεν προκύπτει από την καριέρα του και τη ζωή του να έχει ως πρωτεύον ενδιαφέρον τη μουσική για τον κινηματογράφο. Παρ' όλ' αυτά το 2011 η Κινηματογραφική Βάση Δεδομένων IMDB κατέταξε τον συνθέτη, στο Νο3 στη λίστα με τους 55 κορυφαίους συνθέτες μουσικής όλων των εποχών για τον κινηματογράφο (Top 55 Greatest Sound Track Composers Ever), με Νο1 τον Ennio Moriccone και Νο2 τον Jonathan Newton Howard.

Και αρχικά θα πει κανείς πως αυτό συνέβη μετά τον «Ζορμπά» και το «Serpico». Ίσως ναι, σε μεγάλο βαθμό, αλλά δεν φτάνει κανείς εκεί, αν δεν έχει κάτι να δείξει πρωτύτερα. Ας δούμε λοιπόν την «κινηματογραφική» καριέρα του Μίκη Θεοδωράκη, τουλάχιστον την πιο διεθνή, εμπλουτισμένη με πινελιές ελληνικών ταινιών, όμως πολύ σημαντικών στο διεθνές κινηματογραφικό στερέωμα και από άποψη συντελεστών (σκηνοθετών, ηθοποιών, παραγωγών κλπ.).

1953/ “ΕΥΑ” [Σκηνοθεσία: Μαρία Πλυτά]. Ήταν η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτιδα στην Ελλάδα. Το πρώτο συμβόλαιο για τη μουσική σύνθεση κινηματογραφικής ταινίας από τον Μίκη Θεοδωράκη, υπογράφεται τον Οκτώβριο του 1952

1954/ “THE BAREFOOT BATAILLON” – “ΤΟ ΞΥΠΟΛΥΤΟ ΤΑΓΜΑ” [Σκηνοθεσία: Greg Tallas (Γρηγόρης Θαλασσινός)].

Η πρώτη ελληνική ταινία που βραβεύτηκε σε διεθνές Φεστιβάλ.

Ένα περίπου μήνα πριν προβληθεί στην Αμερική η εφημερίδα "Καθημερινή" αναφέρει ότι έγκυροι κριτικοί αμερικανικών εφημερίδων εγκωμιάζουν τη σύνθεση του Θεοδωράκη και τη χαρακτηρίζουν «μεγάλη μουσική δημιουργία».

1957/ “ILL MΕT BY MOONLIGHT” – “Η ΑΠΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ ΚΡΑΙΠΕ” [Σκηνοθεσία: Michael Powell – Emeric Pressburger]. Ο Ντιρκ Μπόγκαρτ γίνεται για τις ανάγκες της ταινίας ο Πάτρικ Λι Φέρμορ, ο φιλέλληνας Ιρλανδός που πολέμησε κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στην Κρήτη και ήταν ο ιθύνων στην απαγωγή του στρατηγού Κράιπε το 1944. Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ, έμεινε γνωστός με το ψευδώνυμο Μιχάλης, αλλά κυρίως με το Φιλεντέμ (που σημαίνει φίλε μου Αδάμ). Είναι η πρώτη διεθνής παραγγελία που παίρνει ο Μίκης Θεοδωράκης.

1958/ “HONEYMOON” – “Ο ΜΗΝΑΣ ΤΟΥ ΜΕΛΙΤΟΣ” [Σκηνοθεσία: Michael Powell].

Τίτλος τραγουδιού «Honeymoon Song», από τον Marino Marini & his Quartet. Οι αγγλικοί στίχοι ανήκαν στον Βρετανό συγγραφέα και ποιητή William Sansom.

Ο Νίκος Γκάτσος το 1960, γράφει ελληνικούς στίχους με τίτλο «Αν θυμηθείς τα' όνειρό μου» και η Γιοβάνα ερμηνεύει ένα από τα διαχρονικότερα τραγούδια όλων των εποχών.

Η ιστορία του τραγουδιού αυτού σπουδαία, αφού το 1963 (6/8/1963) οι Beatles θα το τραγουδήσουν ζωντανά στο BBC, σε ειδική εκπομπή αφιερωμένη σε αυτούς. Απολαύστε τους!

1960/ “FACES IN THE DARK” – “ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ” [Σκηνοθεσία: David Eady]

1961/ “ΜΥΡΤΙΑ” [Σκηνοθεσία: Κώστας Καραγιάννης]

Δισκογραφικά η περίφημη «Μυρτιά», σε ποίηση Νίκου Γκάτσου, εκτός από την ταινία του Κώστα Καραγιάννη το 1961, καταγράφηκε δυο φορές. Πρώτη εκτέλεση σε 45άρι με τη Γιοβάνα το 1960 (σε ενορχήστρωση του Μάνου Χατζιδάκι) και την ίδια χρονιά στο άλμπουμ «Αρχιπέλαγος» με τη Μαίρη Λίντα και το Μανώλη Χιώτη. Για την ταινία ο Μίκης Θοεδωράκης διηύθυνε ορχήστρα και αυτήν την εγγραφή επιλέγουμε κι εμείς για το άρθρο μας.

1961/ «ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ» [Σκηνοθεσία: Αλέκος Αλεξανδράκης]

Τα Άνω Πετράλωνα ίσως θα έπρεπε κάπου να έχουν ένα μουσείο αφιερωμένο σε αυτήν την ταινία. Εκεί που γυρίστηκε, στον Ασύρματο, στα Ατταλιώτικα (ή Πέτρινα), εκεί καταγράφηκε γλαφυρά η φτωχολογιά. Με όλο της το μεγαλείο, από την πένα του Τάσου Λειβαδίτη. Ο ίδιος έγραψε και το «Βρέχει στη φτωχογειτονιά», που φυσικά ερμηνεύεται από τον Γρηγόρη Μπιθικώτση στην ταινία και τη Βούλα Γκίκα σιγόντο, για να αφήσει στο ελληνικό τραγούδι ένα κομμάτι κληρονομιάς, μαζί με τη φανταστική μελωδία του Μίκη. Ο Αλεξανδράκης υπογράφει σκηνοθετικά (και ερμηνευτικά άρτια) τη μία από τις δύο ταινίες που έκατσε στην πάνινη καρέκλα, το ξαναέκανε στην ταινία «Ο θρίαμβος» λίγο καιρό νωρίτερα από το «Όνειρο».

1961/ “THE SHADOW OF THE CAT” – “Η ΣΚΙΑ ΤΗΣ ΓΑΤΑΣ” [Σκηνοθεσία: John Gilling]

1961/ “ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ” [Σκηνοθεσία: Ντίμης Δαδήρας, σενάριο Γιάννης Δαλιανίδης]

Κυριολεκτικά μιλώντας, η «Μαργαρίτα η Μαργαρώ» είναι η κόρη του Μίκη Θεοδωράκη, έχει ένα τραγούδι που έχει γράψει στο σύνολο του ο Μίκης.

Αλλά από το τραγούδι προέκυψε και ταινία με την Τζένη Καρέζη και τον Γιάννη Φέρτη καθώς και τον Κώστα Καρρά στην πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο.

Το 1960 ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και ο Αντώνης Κλειδωνιάρης ερμήνευσαν το τραγούδι στον κύκλο τραγουδιών «Αρχιπέλαγος». Σύνθεση, στίχοι, ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας από τον Μίκη Θεοδωράκη και στο μπουζούκι ο Μανώλης Χιώτης.

Για την ταινία, η Καρέζη και ο Φέρτης κάνουν ποδηλατάδα και τραγουδούν (μαζί με χορωδία).

1962/ “PHAEDRA” – “ΦΑΙΔΡΑ” [Σκηνοθεσία: Jules Dassin (Ζυλ Ντασέν)]

Μετά το «Ποτέ την Κυριακή», κόντεψε η Μελίνα Μερκούρη να πάρει Όσκαρ με τη «Φαίδρα», αλλά το πήρε τελικά η Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Η συγγραφέας Μαργαρίτα Λυμπεράκη μεταφέρει το μύθο του Ιππόλυτου στον 20ο αιώνα, περιγράφοντας τον έρωτα μιας μητριάς για το γιο του συζύγου της. Σπουδαίο καστ και σπουδαία μουσική υπόκρουση από τον Μίκη Θεοδωράκη, αλλά και τον πάντα και παντού παρόντα Νίκο Γκάτσο.

Εκτός από τα ορχηστρικά θέματα, ακούγεται το «Σε πότισα ροδόσταμο», που ήδη είχε γνωρίσει δυο εκτελέσεις από την Μαίρη Λίντα και τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, αλλά και το «Αστέρι μου φεγγάρι μου» σε στίχους όμως του Γιάννη Θεοδωράκη, που, εκτός από την εκτέλεση της Μελίνας στην ταινία, την ίδια εποχή κυκλοφόρησε σε δίσκο με τη φωνή της Πόλυς Πάνου.

1962/ “ΠΡΟΔΟΜΕΝΗ ΑΓΑΠΗ” [Σκηνοθεσία: Ερρίκος Θαλασσινός, σενάριο Κώστας Καζάκος-Ερρίκος Θαλασσινός].

Σε αυτήν την ταινία πρωτοεμφανίζονται μαζί Καρέζη και Καζάκος, αλλά δεν συμμετέχουν σε κοινό πλάνο εκτός της τελευταίας σκηνής που είναι μια γενική αδιάφορη στιγμή.

Εδώ ακούστηκαν ανεξάρτητα τραγούδια από όσα υπήρχαν στη δισκογραφία του Μίκη και ξεχώρισαν τα «Είν' ο καημός μου ένα πουλί» και το «Καράβι».

1962/ “ELECTRA” – “ΗΛΕΚΤΡΑ” [Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης]

Κύριο μουσικό θέμα της περίφημης «Ηλέκτρας» του 1962, ήταν το «Ο ήλιος κοίταξε τη Γη» σε στίχους του σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη και σύνθεσης φυσικά του Μίκη Θεοδωράκη. Το τραγούδι στην ταινία ερμηνεύτηκε από τη Γιώτα Λύδια, με συνοδεία του Νότη Περγιάλη, μετά από αρκετά χρόνια σε συλλογή τραγουδιών με γενικό τίτλο «Όταν οι ηθοποιοί τραγουδούν Νο 1» το ερμήνευσε και η Ειρήνη Παπά (1991).

1962/ “LES AMANTS DE TERUEL” – “ΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΗΣ ΤΕΡΟΥΕΛ” [Σκηνοθεσία: Raymond Rouleau]

Το Teruel είναι πόλη και επαρχία της Αραγονίας της Ισπανίας, γνωστή για το «μύθο» των εραστών της ("Les amants de Teruel") που έγινε φιλμ το 1962, με τη συμφωνική μουσική του Μίκη Θεοδωράκη.

Ένα από τα κύρια μουσικά θέματά της βασίστηκε στην μελωδία της «Όμορφης Πόλης» που δισκογραφήθηκε με στίχους του Jacques Plantes, για την μοναδική Edith Piaf. Στο ίδιο δισκάκι ήταν και το "Quatorze Juillet".

1962/ “FIVE MILES TO MIDNIGHT” – “LE COUTEAU DANS LA PLAIE” – “ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ ΣΤΗΝ ΠΛΗΓΗ” [Σκηνοθεσία: Anatole Litvak]

Εδώ ο Μίκης γράφει και τζαζ! Και όχι μόνο, αφού ασχολείται και με ό, τι άλλους μοντέρνους ρυθμούς είχε η εποχή, π.χ. τσάρλεστον ή και πόλκα. Η έγκριτη μουσική σελίδα του You Tube @tzilivak, εκτιμά ή γνωρίζει πως το συγκεκριμένο άλμπουμ το 2016 έκανε περίπου 275 €, έκτοτε η αγγλική εταιρεία που έχει τα δικαιώματα τα εξέδωσε πλέον ψηφιακά.

Ο Γάλλος πιανίστας Jacques Loussier έπαιξε επίσης το ρόλο του στο τελικό αποτέλεσμα, ενώ το ζευγάρι των πρωταγωνιστών εδώ ήταν η Σοφία Λόρεν και ο Άντονι Πέρκινς.

1964/ “ZORBA THE GREEK” – “ΖΟΡΜΠΑΣ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ” [Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης]

Ο Ζορμπάς έχει χαρακτηριστεί ως ο δημοφιλέστερος Έλληνας χαρακτήρας του κινηματογράφου. Η Ταινία αυτή έχει πολλά παραλειπόμενα, με κύριο ίσως (για τους ηθοποιούς και τη φήμη της ταινίας) ότι ο Σωτήρης Μουστάκας έχασε την υποψηφιότητα για Όσκαρ Β' Ανδρικού Ρόλου. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με τις προϋποθέσεις υποψηφιότητας, ο ηθοποιός Β' ρόλου έπρεπε να έχει στην ταινία συνολικά κάποια λεπτά συμμετοχής, ενώ ο Μουστάκας υπολειπόταν κατά δύο λεπτά του οριζόμενου χρόνου…!

Στην ταινία φυσικά εμφανίζεται και το συρτάκι του Μίκη Θεοδωράκη για πρώτη φορά. Σύμφωνα με τον σολίστα του μπουζουκιού και μόνιμο συνεργάτη του Μίκη, τον Λάκη Καρνέζη, σε συνέντευξή του το 2009 σε ρεμπέτικο φόρουμ, το συρτάκι προέκυψε από το «Στρώσε το στρώμα σου για δυο», κάτι που ισχυριζόταν και ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο οποίος όμως θεωρεί την πατρότητα της λέξης «συρτάκι» να την έχει ο Αλέκος Σακελλάριος, από την ταινία «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια», όταν δημιουργήθηκε το «Σήκω χόρεψε συρτάκι».

Όλες οι πλευρές πάντως φαίνεται να συμφωνούν πως όλα ξεκινούν από κάποιον κρητικό σκοπό σαν τον πεντοζάλη. Το συρτάκι είναι σήμα κατατεθέν για την Ελλάδα μας, ανεξάρτητα ποιος πρωτοείπε τη λέξη και ποιος εμπνεύστηκε τη μελωδία, δεδομένου ότι έχουμε να κάνουμε με ιερά τέρατα…

Και να σημειώσουμε τέλος ότι ο Μίκης Θεοδωράκης εδώ κερδίζει το πρώτο του βραβείο GRAMMY για τη μουσική του «Ζορμπά», ενώ θα βραβευτεί και με Χρυσή Σφαίρα από την Hollywood Foreign Press Association.

1965/ “ΤΟ ΜΠΛΟΚΟ” [Σκηνοθεσία: Άδωνις Κύρου]

Ο συγγραφέας και αγωνιστής του ΕΑΜ Άδωνις Κύρου σκηνοθετεί ένα έπος, για τα γεγονότα του Αυγούστου 1944 στην Κοκκινιά. Ο Μίκης Θεοδωράκης δε θα μπορούσε να μείνει αμέτοχος σε ένα τέτοιο εγχείρημα.

1965/ «ΟΙ ΝΕΟΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ» του Νίκου Τζίμα (συμμετέχει και η χορωδία Τρικάλων)

1966/ “UNE BALLE AU COEUR” – “ΜΙΑ ΣΦΑΙΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ” [Σκηνοθεσία: Jean-Daniel Pollet]

Η Τζένη Καρέζη σε γαλλική ταινία γυρισμένη στην Ελλάδα (στη Σκύρο), να τραγουδάει Θεοδωράκη, σε μια ταινία που δεν προβλήθηκε στην Ελλάδα παρά το 1998 αφιερωματικά στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Γενικά χωρίς καλές κριτικές, ξεχωρίζει η μουσική του Μίκη, χαρισμένη από το θεατρικό έργο «Ένας όμηρος». Και η Καρέζη φυσικά ερμηνεύει εξαιρετικά τα «Κουράστηκα να σε κρατώ» (στίχοι Δημήτρης Χριστοδούλου), «Πήρα τους δρόμους τ' ουρανού» (στίχοι Τάσος Λειβαδίτης). Η Μαρία Φαραντούρη τα ερμήνευσε δισκογραφικά και τα δύο στο «Μαουτχάουζεν».

Κι ένα ακόμα στοιχείο της ταινίας αυτής και της μουσικής που την πλαισίωσε, σόλο μπουζούκι στα τραγούδια έπαιζε ο νεαρός Takis Coccotas, δηλαδή ο Σταμάτης Κόκοτας.

1966/ “THE DAY THE FISH CAME OUT” – “ΤΑ ΨΑΡΙΑ ΒΓΗΚΑΝ ΣΤΗ ΣΤΕΡΙΑ” [Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης]

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στη Γερμανία τον Οκτώβρη του 1967, εν μέσω δικτατορίας στην Ελλάδα.

1969/ “Z” (ζει) [Σκηνοθεσία: Κώστας Γαβράς]

Στο αξεπέραστο «Ζ» του Κώστα Γαβρά (από το βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού), ο Μίκης Θεοδωράκης κέρδισε το πρώτο του βραβείο BAFTA για τη μουσική της ταινίας. Στην υπόθεση που αφορά στη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη, η ταινία διέθετε λαμπρούς Γάλλους ηθοποιούς στις ερμηνείες και μια σημαντική Ελληνίδα, την Ειρήνη Παπά. Το «Γελαστό παιδί» ακούγεται κατά κόρον στην ταινία, σε διάφορες ορχηστρικές εκτελέσεις. Τραγούδι έχει η Μαρία Φαραντούρη, «Το παλικάρι έχει καημό», καθώς και ο συνθέτης το ίδιο τραγούδι, όπως και το «Σ' αυτή τη γειτονιά».

Η ταινία κερδίζει το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας και κινηματογραφικού μοντάζ. Είναι επίσης υποψήφια στις κατηγορίες καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και διασκευασμένου σεναρίου. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ο Μίκης Θεοδωράκης βρισκόταν υπό περιορισμό στη Ζάτουνα Αρκαδίας και δεν είχε επιτραπεί να φτάσει στα χέρια του το σενάριο. Δεδομένου ότι δεν μπορούσε να συνθέσει πρωτότυπη μουσική χρησιμοποιήθηκε, με τη σύμφωνη γνώμη των παραγωγών, μουσική και τραγούδια που είχε συνθέσει παλαιότερα.

Ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης σημειώνει στο μουσικό άλμπουμ της ταινίας:

«Το «Γελαστό παιδί» (κύριο μουσικό θέμα της ταινίας), ο ελληνικός λαός το είχε απολύτως συνδέσει με τον Γρηγόρη Λαμπράκη μετά τον θάνατο του. Νομίζω ότι η επιλογή ήταν σωστή, όπως επίσης και η ενορχήστρωση υπήρξε πολύ καλή. Δεν μπορώ εκ των υστέρων να φανταστώ ότι θα έγραφα καλύτερη μουσική... Πάντως κι αυτό κάνεις δεν μπορεί να το ξέρει».

1971/ “THE TROJAN WOMEN” – “ΟΙ ΤΡΩΑΔΕΣ” [Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης]

1971/ “BIRIBI” [Σκηνοθεσία: Daniel Moosmann]

1972/ “ETAT DE SIEGE” – “ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΣ” [Σκηνοθεσία: Κώστας Γαβράς]

Εδώ ο Μίκης Θεοδωράκης κερδίζει το δεύτερο βραβείο BAFTA της καριέρας του

1973/ “SUTJESKA – THE FIFTE OFFENSIVE” – “Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ SUTJESKA – Η ΠΕΜΠΤΗ ΕΠΙΘΕΣΗ” [Σκηνοθεσία: Stipe Delic]

Η κινηματογραφική ταινία Sutjeska είναι μία από τις ακριβότερες παραγωγές στην ιστορία της (πάλαι ποτέ) Γιουγκοσλαβίας και γυρίστηκε με αφορμή την τριακοστή επέτειο από τη μάχη της Sutjeska, όπου οι δυνάμεις του Άξονα επιχείρησαν να καταστρέψουν τις γιουγκοσλαβικές και να αιχμαλωτίσουν τον Josip Broz Tito κοντά στο ομώνυμο ποτάμι της νοτιοανατολικής Βοσνίας. Η αποτυχία της επιχείρησης έπαιξε σημαντικότατο ρόλο για τη Γιουγκοσλαβία κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Στην ταινία του Stipe Delic, τη μουσική επένδυση της οποίας συνέθεσε ο Μίκης Θεοδωράκης πρωταγωνιστούν οι Richard Burton (Josip BrozTito), LjubaTadic (Sava Kovacevic), Velimir ' Zivojinovic (Komandant Nikola), Irene Papas (PartisanWoman) και Milena Dravic (Vera).

1973/ “SERPICO” – “ΣΕΡΠΙΚΟ” [Σκηνοθεσία: Σίντνεϊ Λουμέτ (Sidney Lumet)]

Η πρώτη μεγάλη «χολιγουντιανή» παραγωγή στη σταδιοδρομία του Θεοδωράκη ως συνθέτη μουσικής κινηματογράφου. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία από το βιβλίο του Peter Maas, η ταινία πραγματεύεται τη διαφθορά στο αστυνομικό τμήμα Νέας Υόρκης. Πρωταγωνιστούν οι Al Pacino (Frank Serpico), John Randolph (Chief Sidney Green), Jack Kehoe (Tom Keough) και Biff McGuire (Capt. Insp. McClain)

Ο Μίκης Θεοδωράκης λαμβάνει το τρίτο BAFTA της καριέρας του, καθώς και το δεύτερο του GRAMMY.

1974/ “THE STORY OF JACOB AND JOSEPH” – “Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΩΣΗΦ” [Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης]

1974/ HELL RIVER (Partizani) – Σκηνοθεσία: Stole Jankovic

1975/ “DER GEHEIMNISTRÄGER” – “Η ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ” [Σκηνοθεσία: Franz Josef Gottlieb]

1975/ “ACTAS DE MARUSIA” – “ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΟΥΣΙΑ” [Σκηνοθεσία: Miguel Littín]

1976/ «Ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΣΦΑΛΙΑΡΑΣ» [Σκηνοθεσία: Γκυκοφρύδης Πάνος, Κατσουρίδης Ντίνος]

Μπορεί να μην υπάρχει αντίστοιχη σκηνή σε ολόκληρο τον ελληνικό κινηματογράφο. Και μόνο ο… μοναδικός Θανάσης Βέγγος θα μπορούσε να την ερμηνεύσει. Οδηγώντας ένα εμπορικό φορτηγό στην επαρχία κατά τη διάρκεια της επταετίας, να έχει ανοίξει τα μεγάφωνα του αυτοκινήτου και να ακούει… Θεοδωράκη. Μέχρι φυσικά που φτάνει φάτσα με φάτσα με κάμποση… εθνοφρουρά. Τιμής ένεκεν η σκηνή:

1977/ “IPHIGENIA” – “ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ” [Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης]

Τον Νοέμβριο του 1977 κάνει πρεμιέρα στις Ηνωμένες Πολιτείες η ταινία «Ιφιγένεια» σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη και μουσική Μίκη Θεοδωράκη. Βασίζεται στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη. Πρωταγωνιστούν οι Τατιάνα Παπαμόσχου( Ιφιγένεια), η Ειρήνη Παππά (Κλυταιμνήστρα), ο Κώστας Καζάκος (Αγαμέμνων) και ο Κώστας Καρράς (Μενέλαος). Η ταινία ήταν υποψήφια για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, για το Χρυσό Φοίνικα, ενώ κέρδισε βραβείο σκηνοθεσίας και γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

1980/ “Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΟ ΓΑΡΙΦΑΛΟ” [Σκηνοθεσία: Νίκος Τζίμας]

Η ταινία σε σενάριο και σκηνοθεσία Νίκου Τζήμα έχει ως θέμα τη ζωή του Νίκου Μπελογιάννη, μέλους της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, ο οποίος εκτελέστηκε το 1952 με την κατηγορία της κατασκοπείας. Σε δύο τραγούδια ερμηνεύει η Μαργαρίτα Ζορμπαλά, ενώ όλο το υπόλοιπο άλμπουμ αφορά ορχηστρικά θέματα.

2000/ “ΦΟΒΟΥ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ” – “BEWARE OF GREEKS BEARING GUNS” [Σκηνοθεσία: John Tatoulis, Σενάριο: Λάκης Λαζόπουλος & Tom Galbraith]

2001/ “Ο 7ος Ήλιος του Έρωτα” (Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Σερντάρης) – Τελευταία ταινία του σκηνοθέτη (έφυγε απ΄οτη ζωή το 2023) και τελευταία ταινία μυθοπλασίας που έγραψε μουσική ο Μίκης Θεοδωράκης

    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Tα έντεχνα της Σωτηρίας Μπέλλου

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Για τη ζωή της Σωτηρίας Μπέλλου έχουμε γράψει στο www.mousikogramma...

    Συνέχεια

    Γιάννης Πάριος - ο τραγουδιστής, ο στιχουργός, ο συνθέτης

    Γράφει ο Πέτρος Δραγουμάνος Ο Γιάννης Πάριος πρωτοεμφανίστηκε στη δισκογραφία το 1969...

    Συνέχεια

    Χρυσάνθη Σχίζα - Αλήθειες

    Γράφει ο Πέτρος Δραγουμάνος Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Λευκωσία. Σπούδασε μαθηματικά και...

    Συνέχεια

    Γιάννης Πουλόπουλος - Ένας δρόμος «Μύθος»

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Στις 29 Ιουνίου του 1941 έμελλε να γεννηθεί ο ερμηνευτής - μύθος Γιάννης...

    Συνέχεια

    Ο Μάνος Χατζιδάκις μέσα από το λόγο του Νότη Μαυρουδή

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Τριάντα χρόνια χατζιδακικής μοναξιάς συμπληρώνονται σήμερα. Στις 15...

    Συνέχεια

    EUROVISION 2024… and more

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Δανείζομαι αυτήν την έκφραση στον τίτλο (and more), γιατί τελικά ζούμε κι άλλα μαζί...

    Συνέχεια

    Η Αίγυπτος και τα ελληνικά τραγούδια

    Γράφει ο Πέτρος Δραγουμάνος Η πτήση από Αθήνα σε Κάιρο διαρκεί 2 ώρες. Πρώτη...

    Συνέχεια

    Πώς πήραν τα ονόματά τους διάσημα ροκ συγκροτήματα

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Η αλήθεια είναι, όπως θα διαπιστώσουμε και παρακάτω, πως πολλά από τα πιο δημοφιλή συγκροτήματα...

    Συνέχεια

    Τα «σκοτεινά» τραγούδια

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Ξεκινάμε από το γεγονός ότι τα τραγούδια συνήθως έχουν μια αφετηρία, έχουν μια αιτία...

    Συνέχεια